In oktober start proefproject met steilere landingen op Brussels Airport

In oktober start op Brussels Airport een proefproject waarbij vliegtuigen ’s nachts steiler zullen aanvliegen dan de standaardhoek van drie graden. Daardoor zal de geluidsoverlast dalen. De testen zijn onderdeel van het door de EU gesponsorde HERON-project dat staat voor ‘Highly Efficient gReen OperatioNs’.

In oktober zullen vliegtuigen van deelnemende luchtvaartmaatschappijen ’s nachts op Brussels Airport aanvliegprocedures kunnen testen met een steilere daalhoek dan de standaardhoek van 3 graden. Skeyes implementeert op Brussels Airport een ‘Increased Second Glide Slope (ISGS)’-proefperiode. Daarbij worden procedures gebruikt op basis van interne navigatieapparatuur en GPS waarbij de daalhoek tussen de 3,2 en 3,5 graden zal liggen. Daardoor zouden landende vliegtuigen tot 3 dBA minder geluid uitstoten.

Concreet betekent dat vliegtuigen hun finale aanvliegprocedure later zullen starten en daardoor sneller zullen moeten dalen over een bepaalde afstand. Daardoor zal het motorvermogen, en dus ook het lawaai dat een vliegtuig uitstoot, lager liggen. Onderstaande tekening toont de standaard daalhoek van 3 graden met de klassieke ILS tegenover de nieuwe procedure met een steilere daalhoek.

PJ.02-W2-14.3.png

De deelnemende maatschappijen zijn Brussels Airlines, DHL (EAT), TUI fly en Vueling. De nieuwe procedures zullen enkel tijdens de nacht getest worden.