Iberia wil imago (en winst) opkrikken

Het Spaanse Iberia wil na 35 jaar compleet dezelfde look toch eens wat veranderingen doorvoeren in haar uitstraling. In 2012 zal de luchtvaartmaatschappij een nieuwe paint lanceren voor haar vliegtuigen en zal de hele look van het bedrijf worden opgefrist. Het kleurenschema en het logo dat Iberia nu gebruikt, stamt uit 1977 en is dringend aan wat opfrissing toe. Iberia en moederbedrijf IAG (waartoe ook British Airways behoort) plannen ook nog enkele andere veranderingen voor 2012.

De reden dat de Spanjaarden nooit iets hebben veranderd aan hun logo en paint heeft waarschijnlijk veel te maken met de symboliek die hierachter schuilt. In 1975 kwam een eind aan de dictatuur van Franco en koning Juan Carlos nam het van hem over, in 1978 volgde een nieuwe grondwet. Deze jaren hebben Spanje totaal veranderd en daar hoorde een nieuwe uitstraling voor de nationale luchtvaartmaatschappij bij. Al snel kwam er dan ook een nieuw look voor Iberia, inclusief het kroontje in het logo van de maatschappij, een kroontje dat voor de Spanjaarden veel heeft betekend.

Er worden echter geen grote veranderingen verwacht. Waarschijnlijk zal er worden gekozen voor een simpele modernisering zoals we die de afgelopen jaren ook hebben gezien bij Air France en Alitalia. Het is dus nog even wachten op wat het uiteindelijk zal worden.


© Pieter-Jan Van de Vijver

Maar dit is niet het enige dat staat te veranderen bij Iberia. De maatschappij heeft een bestelling voor 16 Airbus A330-300 toestellen. Deze zijn bedoeld om de 19 verouderde Airbus A340-300 toestellen te verangen vanaf 2012. Iberia vliegt ook nog met 17 relatief nieuwe A340-600 toestellen. Geen van deze toestellen zijn echter uitgerust met ‘Personal Inflight Entertainment’, wat Iberia een groot nadeel oplevert ten aanzien van de concurrentie. Daarom is beslist dat alle A346-toestellen zullen worden uitgerust met PTV’s en ook de A333’s zullen worden afgeleverd met een nieuw interieur met PTV’s. Dankzij de betere efficiëntie van de nieuwe A330’s, hoopt Iberia hoopt ook vele miljoenen te besparen.

Ook wil de luchtvaartmaatschappij haar thuisbasis in Madrid verder uitbouwen als de belangrijkste hub tussen Europa en Zuid-Amerika. Iberia wil haar kosten fors verminderen en de inkomsten fors verhogen. Ze hopen op 100 miljoen euro aan extra inkomsten en besparingen in 2015. Eén van de belangrijkste manieren waarmee ze dit willen doen is de efficiëntie van terminal 4 (waar Iberia gehuisvest is) te verhogen en de transfertijden te verkorten. Iberia zal ook al haar kantoren samenbrengen in een nieuw gebouw dat aan terminal 4 is gekoppeld, dit zou in 2014 klaar moeten zijn. In 2015 zou dan een nieuwe vrachtterminal klaar moeten zijn.


© Sam Derdeyn – flightlevel.be

Iberia zal ook een nieuwe luchtvaartmaatschappij lanceren, Iberia Express. Deze maatschappij zal vliegtuigen van de A320-reeks overnemen van de moedermaatschappij en hiermee ook een groot deel van de korte en middellange routes overnemen in Europa. De maatschappij zal beginnen met 4 vliegtuigen in 2012 en zou in 2015 reeds over 40 vliegtuigen moeten beschikken. Deze maatschappij zal opereren met onder meer lagere loonkosten, waardoor Iberia zo’n 100 miljoen euro hoopt te besparen en de winstmarges op het Europees netwerk te verhogen.

Op financieel vlak lijkt Iberia, en IAG in het algemeen, het best goed te doen vergeleken met de grootste concurrenten. Air France/KLM en Lufthansa hebben al meermaals dit jaar gewaarschuwd voor minder winst of zelfs verlies. IAG lijkt optimistischer, hoewel ook bij IAG de winst fors gedaald is vanwege de toenemende kosten. In het derde kwartaal van dit jaar boekte IAG nog een nettowinst van 283 miljoen euro, een daling van 27%, ondanks de toegenomen inkomsten. Bij de concurrenten van IAG zijn de cijfers echter nog negatiever.