Embraer vernieuwt de ‘E-jets’ serie

De beslissing heeft even op zich laten wachten, maar de kogel is –sinds een aantal weken- door de kerk. Embraer zal de huidige E-jets serie vernieuwen en geen volledig nieuw vliegtuig ontwikkelen. De E-jets serie bestaat uit de E170, E175, E190 en de E195. De vernieuwing houdt in dat de motoren en het gewicht worden verbeterd. Hiermee volgt Embraer het voorbeeld van concurrenten Airbus en Boeing, die hun eigen A320 en B737 vernieuwden naar de A320neo en de B737 MAX.


Getting the Embraer ready for its flight to Halifax after sitting out the night in a pretty big snowstorm
© M. Durning airliners.net

Omdat de vraag het hoogst is voor de toestellen E175, E190 en E195 zullen alleen deze vliegtuigen een ‘upgrade’ ondergaan. De E170, goed voor 70 passagiers, valt uit de boot. Embraer heeft lang getwijfeld om voor een nieuw ontwerp te gaan in het 130-160 passagiers segment. Daarmee zou Embraer de concurrentie zijn aangegaan met de A320NEO, de 737MAX en de nieuwkomers in deze markt: de Chinese C919 van Comac en de Russische MS-21 van Irkut. Om toch een grotere markt te bereiken overweegt Embraer een verlengde versie van de E195, die plaats zou bieden aan 130 passagiers. Verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn vragende partij voor een groter type. Embraer is druk in gesprek met huidige eigenaars van de E-jets (luchtvaartmaatschappijen) en potentiële klanten, over de prestaties die ze verwachten van de nieuwe E-jets.

Ook zijn er gesprekken met toeleveranciers over de mogelijke nieuwe materialen en systemen die gebruikt zullen worden. Eén van de belangrijkste toeleveranciers is General Electric dat momenteel al de CF34 motoren levert van de E-jets. General Electric is bezig met een opvolger van deze motoren, met als codename “Passport”. Embraer staat evenwel open voor andere fabrikanten. Een geschikte kandidaat is de Geared Turbofan van Pratt & Whitney, die ook de MRJ-Mitsubishi Regional Jet van stuwkracht zal voorzien.

Een andere belangrijke toeleverancier van de nieuwe E-jets zou volgens geruchten Alcoa worden. Alcoa is een Amerikaanse aluminiumgigant. Deze fabrikant heeft de laatste jaren veel geld geïnvesteerd in de ontwikkeling van lichtgewicht aluminium, onder andere door nieuwe en verbeterde verbindingen te maken met andere materialen zoals lithium. Het gebruik van de nieuwe aluminiumverbindingen kan de brandstofkosten met 10 tot 15% drukken. Embraer sluit echter niet uit dat de romp uit composiet-materiaal zal bestaan.

Het project, dat naar schatting 2 miljard dollar zal kosten, is volgens verschillende analisten een goede beslissing van Embraer. Gezien de huidige marktsituatie zou het immers erg lastig zijn om mee in het 130-160 pax segment te stappen. Met ijzersterke concurrenten als Airbus en Boeing, maar evengoed de nieuwkomers. De grootste concurrent van Embraer, Bombardier, liet weten blij te zijn met de keuze die Embraer heeft gemaakt. Daardoor is Bombardier (met de C-series) de enige die in het specifiek segment 110 tot 145 passagiers een volledig nieuw vliegtuig zullen lanceren.

Het Braziliaanse Azul, dat al een grote klant is van Embraer, is de eerste maatschappij die haar interesse in de nieuwe E-jets openbaar bekend maakte. Dat Embraer de E-jets gaat vernieuwen, wil niet meteen zeggen dat de verkoop van de huidige reeks stopt. Embraer heeft in totaal 1.100 bestellingen voor de E-jets waarvan er 800 zijn geleverd. Hiermee heeft Embraer nog zo’n 3 jaar aan productie en de bestellingen blijven binnenkomen. Zo bestelde leasingmaatschappij BOC Aviation deze week nog vijftien E190’s.