American Airlines vraagt faillissement aan

AMR Corporation, het moederbedrijf van onder andere American Airlines, heeft dinsdag (29 november) het faillissement aangevraagd via de zogenaamde ‘Chapter 11’-procedure. Dat moet de luchtvaartmaatschappij in staat stellen om dringende reorganisaties door te voeren en nieuwe akkoorden te sluiten met schuldeisers, banken, werknemers en aandeelhouders. Bovendien kan het bedrijf zo nieuw geld lenen, met als voorwaarde dat de uitlener voor de terugbetaling als eerste aan de beurt komt bij nieuwe opbrengsten.

Thomas Horton, op dit moment de voorzitter van de Raad van Bestuur, zal Gerard Arpey opvolgen als chief executive officer en zei dat het faillissement “in het grootste belang van het bedrijf en haar aandeelhouders” is. “We zijn de uitdagingen niet uit de weg gegaan en hebben al het mogelijke gedaan om onze positie op de lange termijn te blijven behouden. De laatste jaren zijn we ons binnenlands en internationaal netwerk blijven uitbreiden, zijn we onze allianties met de beste partners ter wereld blijven uitbouwen en hebben we een ingrijpende vloottransformatie doorgevoerd.


© Ronald J. Stella – airliners.net

“Maar zoals we de laatste weken hebben duidelijk gemaakt, moeten we onze kostenstructuur – inclusief arbeidskosten – herbekijken, zodat we onze fundamentele sterktes kunnen uitbouwen en onze toekomst kunnen verzekeren. We hebben een heel groot kostennadeel tegenover onze grootste concurrenten, die stuk voor stuk hun kosten en schulden hebben geherstructureerd via een Chapter 11-procedure in het verleden. De globale economische onzekerheid, veranderende inkomsten, gevoelige brandstofprijzen en grotere concurrentie maken dat nadeel ondraaglijk”.

De kersverse ceo voegde eraan toe dat American Airlines er alles aan zal doen om “zo snel en efficiënt mogelijk” door te werken om de luchtvaartmaatschappij te herstructureren en de faillissements-bescherming weg te werken. Tijdens dat proces is het de bedoeling om de vliegoperaties als normaal te laten verlopen en “een sterke aanwezigheid in de binnenlandse en internationale markten, inclusief de hoekstenen [van ons netwerk] in Dallas Fort Worth, Chicago, New York, Miami en Los Angeles” te behouden, zei Horton.


© Paul Jongeneelen – airliners.net

Ondanks de faillissementsaanvraag, zou American Airlines nog ongeveer 4,1 miljard dollar (ruim 3 miljard euro) aan ‘unrestricted cash reserves’ en investeringen op korte termijn hebben. Die moeten volgens de luchtvaartmaatschappij “voldoende zijn om te verzekeren dat de toeleveringsbedrijven, leveranciers en andere zakenpartners op tijd en volledig zullen betaald worden voor de diensten die tijdens de ‘Chapter 11’-periode verleend worden”. Ondertussen start AA onderhandelingen op met de vakbonden om haar kostenstructuur te herbekijken.