Langeafstandsvloot Brussels Airlines wordt vanaf 2018 vervangen

Ondanks de vele verbeteringen en het goede product dat wordt aangeboden, kunnen we er niet om heen: de vloot van Brussels Airlines is oud. De Avro RJ’s zijn zo goed als allemaal vervangen door nieuwe Airbus A319/A320’s, maar op de lange afstand is er nog veel werk. Volgens ceo Bernard Gustin worden de oudste Airbus A330’s vanaf 2018-19 uit de vloot gehaald, maar het staat nog niet vast welk type ze zal vervangen.

In maart begint Brussels Airlines haar nieuwste lijnvlucht: met de introductie van Mumbai vliegt SN vanaf volgende zomer ook naar India. De vlucht wordt vijf keer per week uitgevoerd in samenwerking met Star Alliance-partner Air India, die ook voor verdere connectiemogelijkheden zal zorgen. Voor de opstart van de route zal Brussels Airlines een bijkomend toestel aan de langeafstandsvloot toevoegen. Vanaf begin 2017 neemt de maatschappij immers een tiende Airbus A330 in ontvangst.

Volgend jaar bestaat de langeafstandsvloot uit vier Airbus A330-200’s en zes A330-300’s, maar het is geen geheim dat veel van die toestellen al een aardige leeftijd bereikt hebben. De drie oudste A330-300’s zijn ondertussen 23 jaar oud en zijn één van de eerste -300’s die van de band rolden, waardoor ze minder performant zijn dan de nieuwere exemplaren. Daarom gaat Brussels Airlines actief op zoek naar mogelijkheden om de oudste vliegtuigen te vervangen.

“We hebben een Request for Proposals de wereld ingestuurd om te zien wat de markt te bieden heeft,” zei ceo Bernard Gustin recent in een interview met Aviation Daily. Geïnteresseerde partijen kunnen de maatschappij dan een voorstel doen waarin ze uit de doeken doen hoe zij de vervanging zien, waarna de maatschappij een beslissing kan nemen. “In 2018-19 zal de eerste lading van onze oudste generatie A330’s de vloot verlaten”, klinkt het bij Brussels Airlines.

“In 2018-19 zal de eerste lading van onze oudste generatie A330’s de vloot verlaten”

Het RFP werd onder andere naar alle leasingmaatschappijen gestuurd, “maar we sluiten geen enkel alternatief uit,” zei Gustin. Daarop doelt hij op het feit dat Brussels Airlines ook een definitieve aankoop overweegt, maar dat is wellicht enkel mogelijk bij een volledige overname door de Lufthansa-groep, die nu 45 procent van de aandelen van de SN Airholding bezit. “Brussels Airlines op zich heeft niet dezelfde mogelijkheden als Brussels Airlines als onderdeel van een grote groep”, zei Gustin.

Lufthansa blijft de beslissing met betrekking tot de overname van de rest van de aandelen echter maar uitstellen. De laatste deadline was in april, maar de Duitsers beslisten toen in de nasleep van de terroristische aanslagen op Brussels Airport op 22 maart om de knoop pas in oktober door te hakken. Dat weerhoudt SN er echter niet van om verder uit te breiden. In december vorig jaar kondigde de maatschappij aan om vanaf april vluchten naar Toronto te beginnen.

Voor de laatste nieuwe bestemmingen stonden Mumbai en Lagos (Nigeria) lange tijd op gelijke hoogte. De enorme ervaring die Brussels Airlines in Afrika heeft stond in schril contrast met het gebrek aan ervaring in Azië, maar door enkele externe factoren werd de strijd toch in het voordeel van Mumbai beslist. De moeilijke situatie in Nigeria is daar een groot argument in: naast Venezuela is het één van de enige landen die fondsen van luchtvaartmaatschappijen blijft blokkeren.