Gecharterd
Het toestel was op weg van Manas Airport in de Kirgizische hoofdstad Bishkek naar een stad in Iran, met vluchtnummer IRC6895. Eerst werd gezegd dat het vliegtuig naar Mashhad in het noordoosten van Iran vloog, maar later werd dat bijgesteld naar Teheran, de hoofdstad. Daar is nog steeds onduidelijkheid over. Het is neergestort net na het opstijgen nabij het dorp Dzangydzher, op ongeveer 5 kilometer van de luchthaven. Naar verluid waren er 90 personen aan boord – 83 passagiers en 7 bemanningsleden. Het toestel zou gecharterd zijn geweest door Iran Aseman Airlines. Dat is inmiddels officieel bevestigd.
Technische problemen
Ongeveer tien minuten in de vlucht zou de piloot problemen gemerkt hebben met de drukregeling in het toestel. In het vliegtuig zou alle druk zijn weggevallen, zo spreken de laatste berichten. Hij verstuurde een bericht over de radio met betrekking tot “technische problemen” aan boord. Het toestel stortte echter neer voor het kon landen. Er zouden zeker 68 doden zijn. Aan boord zaten 51 buitenlanders, vooral Iraniërs, maar ook Chinezen, Turken en Canadezen. Zeven leden van het zeventienkoppige schoolsportteam zouden de ramp hebben overleefd. Zij waren allen afkomstig uit de regio van de Kirgizische hoofdstad Bishkek.
Bemanning overleeft
Volgens de laatste berichten hebben slechts 22 van de 90 inzittenden de crash overleefd. Minstens 14 van hen zijn van onder het brandende wrak van de Boeing gehaald en getransporteerd naar een ziekenhuis. 2 onder hen zouden in zeer kritieke toestand verkeren. Dat wordt meegedeeld door Yelena Bayalinova, woordvoerder van het Kirgizisch Ministerie van Gezondheid. Wonder boven wonder zouden nog vier personen ongedeerd uit de crash gekomen zijn. Dat kon nog niet worden bevestigd. Wat wel zeker is, is dat alle zes Kirgizische bemanningsleden het ongeluk hebben overleefd, net als een Iraanse luchtvaartofficial. Dat kan een grote aanwinst zijn voor het onderzoek naar de oorzaak van de ramp.
© Itek Air
De registratie van het toestel zou EX-009 geweest zijn. Dat is een Boeing 737-219 met serienummer 22088 en werd voor het eerst gebruikt door Air New Zealand in 1980. Later was het in dienst bij het Zuid-Amerikaanse Copa Airlines en het Kirgizische Phoenix Air. Sinds vorig jaar vloog het voor Itek Air. Het zou vorige maand nog in onderhoud zijn geweest.
Itek Air is een luchtvaartmaatschappij uit het land Kirgizië, in Azië en werd opgericht in 1999. Het opereert vanuit de hub Manas Airport in Bishkek routes naar Osh in Kirgizië, Moskou in Rusland en Ürümqi in China met een vloot van drie Boeing 737’s, allen van de -200 versie. De registraties van die toestellen zijn EX-311, EX-009 en EX-127. Waarschijnlijk is het vliegtuig betrokken bij dit ongeval EX-009, maar dat is nog niet bevestigd. Itek Air staat op de Europese lijst van gebande luchtvaartmaatschappijen en mag dus niet binnen het Europese luchtruim vliegen.
Kirgizië
Kirgizië of Kyrgyzstan (officiële naam Kirgizische Republiek) is een land in Azië en grenst aan Oezbekistan, Kazachstan, China en Tadzjikistan. De helft van het land ligt boven 3000 meter hoogte in het Tiensjangebergte. Tot 1917 werd het land bewoond door jagers en rondtrekkende boeren. In 1936 werd Kirgizië een socialistische sovjetrepubliek. Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie verklaarde Kirgizië zich onafhankelijk (1991) en in 1993 werd een grondwet van kracht die het staatshoofd verregaande bevoegdheden geeft.
Hieronder kan u een foto zien van een zelfde type vliegtuig als hetgene dat zondagavond crashte.
© Sergey Riabsev – Russian AviaPhoto Team airliners.net
Ondertussen hebben we beelden ontvangen vanop de plaats van het ongeluk. Dit zijn de eerste foto’s:
© Diesel Forum
© Diesel Forum
© HLN
Damn, weer een zwaar ongeluk.
Pff alweer. Wat een namen geven die mensen hun steden. "Dzangydzher"Dat zullen mensen uit Kirgizië ook zeggen van onze plaatsnamen. Het gaat trouwens over de crash, niet over een plaatsnaam. Aan ‘pff, alweer’ heeft niemand iets.
Weeral?! :shocked: Je hoort de dag vandaag niets meer anders dan ‘crash hier, crash daar!’
sins de Kalitta crash zijn er maximum 10 vliegtuigen neergestort die de belgische media haalden
als je weet dat er op elk moment 20000 vliegtuigen in de lucht hangen is dit bitter weinig. weet dat er iedere dag zeker 1 auto ongeval in het nieuws komt
ik zou dus niet zeggen dat er de hele tijd vliegtuigen neerstorten