De één zijn dood… Hoe het verder moet met BUD

Het Hongaarse Malev is nog maar net gestopt, of de Ierse lowcostmaatschappij Ryanair maakte vandaag bekend om een nieuwe basis te openen op luchthaven van Boedapest (BUD). Verder zijn er ook al andere Europese maatschappijen die inspelen op het stoppen van de grootste speler in Hongarije. Toch hoopt eerste minister Orban dat een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij opstarten nog mogelijk is.

Malev is nog maar enkele uren failliet of Ryanair kondigt al aan dat ze vanaf vrijdag 17 februari wil starten met vluchten vanaf Boedapest. De maatschappij zal daarvoor vier vliegtuigen baseren in Boedapest die zullen vliegen naar 31 bestemmingen. Ryanair verwacht jaarlijks twee miljoen passagiers te kunnen vervoeren nu Malev niet meer bestaat. Ryanair zal aanstaande dinsdag al een rekruteringsdag organiseren om zo personeel te vinden voor haar vier vliegtuigen. De maatschappij richt zich vooral op de piloten en het cabinepersoneel van Malev. Volgens Ryanair kan het op zo’n korte tijd beginnen omdat het tijdens de winter tachtig vliegtuigen aan de grond zet. Daardoor heeft Ryanair onmiddellijk vier vliegtuigen vrij. Voorheen was de enige lowcostmaatschappij met een basis in Boedapest Wizzair.

Voor de luchthaven van Boedapest, die voluit Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér heet, is het failliet van haar thuisspeler dramatisch. Malev nam namelijk 43% van alle vluchten op Boedapest voor haar rekening, en laat de luchthaven nu dus achter met een serieuze leegte en overcapaciteit. Malev was goed voor 30-40 procent van de omzet van de luchthaven. Voor de luchthaven was 2011 nog een topjaar, waarin het alle passagiersrecords brak. Er was een toename van maar liefst 8,9 procent t.o.v. het jaar daarvoor, goed voor een totaal van 8.920.653 passagiers.

Airline Network News and Analysis (ANNA) zegt dat van de 54 routes die Malev deze zomer zou uitvoeren, er maar liefst 27 zijn waar de maatschappij het monopolie op zou hebben gehad. De vraag is nu dus welke maatschappijen deze bestemmingen eventueel zullen opnemen in hun netwerk. Deze zomer zouden Athene, Milaan Malpensa en Thessaloniki routes worden met de meeste capaciteit. Wellicht zullen Olympic en Aegean hierop inspelen door nieuwe routes te starten. Toch blijft het afwachten wat de andere Europese maatschappijen gaan doen.

Jet2 maakte alvast bekend een nieuwe route naar Leeds Bradford op te starten. Wizzair biedt gedupeerde reizigers van Malev ook de mogelijkheid om aan een speciaal tarief tickets bij hen te kopen. In welke mate Wizzair zal profiteren van het failliet van haar concurrent, is nog niet duidelijk. Wizzair heeft vooral basissen in Oost-Europa, maar het zijn vooral de Oost-Europese routes die niet zo sterk waren voor Malev. Ook de Lufthansa Group heeft bekend gemaakt dat ze zo snel mogelijk nieuwe vluchten zal starten naar de Hongaarse hoofdstad en haar capaciteit te zullen uitbreiden.


©Airportal.hu

De Hongaarse eerste minister, Viktor Orban, zei eerder vandaag op de Hongaarse radio dat de opstart van een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij niet onmogelijk is. “Als er een investeerder bereid is om geld te riskeren om een nationale luchtvaartmaatschappij te  runnen, met winstgevendheid of zonder, dan kan zo’n maatschappij gevormd worden,” zei Orban. Verder zei hij ook dat een heropstart van een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij mogelijk is als die zich kan ontdoen van de slechte fundamenten die ze zal erven van Malev.

De komende uren en dagen zal het dus afhangen of de luchthaven van Boedapest in de toekomst slechts enkel zal worden bediend door buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, of dat een nieuwe (nationale) luchtvaartmaatschappij terug de grootste speler op de luchthaven zal worden.