Aer Lingus en easyJet evalueren MAX en neo

De populariteit van zowel de Airbus A320neo-serie als de MAX-variant van de eeuwige concurrent Boeing lijkt geen grenzen te kennen. Beide ‘nieuwe’ vliegtuigen hebben al ver de kaap van de 1000 bestellingen overschreden, maar het einde lijkt nog lang niet in zicht. Deze week hebben nog maar eens twee luchtvaartmaatschappijen hun interesse geuit en dus kan de strijd voor twee grote orders weer losbarsten. easyJet en Aer Lingus zijn namelijk op zoek naar een vervanging voor hun vloot.

Volgens Chris Essex, de head of fleet and central procurement bij easyJet, zal de maatschappij tegen het einde van het jaar een beslissing nemen over haar vlootstrategie. Op 31 januari was er een dag waarop alle investeerders en aandeelhouders vragen konden stellen en daar maakte hij de plannen bekend. Essex zei dat easyJet “actief de Airbus A320neo en Boeing 737MAX aan het evalueren is”, maar dat ook de Bombardier C-Series een serieuze kandidaat is.


© Artur Jarosz – airliners.net

In september vorig jaar werd een vlootevaluatie opgestart en de easyJet is nu aan het de financiële zijde van beide toestellen over hun life cycle aan het onderzoeken. Essex verwacht een “zeer competitieve strijd” en hij haalde daarvoor onder andere de grotere keuze aan constructeurs (Bombardier werd aan de duopolie Airbus-Boeing toegevoegd, nvdr) en de zeer interessante beloftes inzake brandstofbesparing door motorfabrikanten CFM en Pratt & Whitney aan.

Ook in Ierland worden er duchtig opties geëvalueerd, want Aer Lingus is op zoek naar een uitermate efficiënt vliegtuig om haar transatlantische operaties te verbeteren. De maatschappij kijkt daarvoor naar de A320neo en de 737-9 Max en is daarmee de eerste airline die de toestellen op de lange afstand wil gebruiken. “We zullen 12 tot 18 maanden nodig hebben om tot een beslissing te komen,” zegt chief commercial officer Stephen Kavanagh.

De huidige vloot bestaat uit Airbussen, maar dat zou volgens Kavanagh geen bezwaar vormen. Maar gezien het aantal bestellingen maakt Aer Lingus zich wel wat zorgen over beschikbare slots op de productielijnen en bijgevolg ook over de afleverdatum van de toestellen. “We moeten volledig overtuigd zijn van de cijfers,” zei hij. “We zijn al onze opties rustig aan het bekijken en we staan absoluut niet onder druk om snel een beslissing te maken,” klinkt het.