Vliegtuig op zonne-energie blijft 80 uur in de lucht

De Zephyr-6 van Qinetiq weegt amper 31 kilogram en kan vliegen tot 60.000 feet (+/- 18.000 meter)

Het record vond al plaats tussen 28 en 31 juli 2008 in de woestijn van Arizona, Qinetiq heeft er nu pas melding van gemaakt. Sterker nog, het is geen officiëel record omdat er geen waarnemer van de FAI aanwezig was.

Dit is beduidend meer dan de 54 uur die het toestel in september 2007 in de lucht bleef en bijna drie keer zoveel als het officiële duurrecord voor uav’s dat met 30 uur en 24 minuten op naam staat van het Amerikaanse toestel Global Hawk.


© QinetiQ’s Zephyr in flight

De Zephyr, waarvan de ontwikkeling is gesponsord door onder meer het Britse ministerie van Defensie, heeft een spanwijdte van achttien meter. Ondanks de grote spanwijdte is het totale gewicht, mede door het gebruik van koolstofvezel, slechts 31 kilogram, waardoor de Zephyr met de hand door drie man kan worden gelanceerd. De energie voor het ronddraaien van de twee propellers in de vleugels wordt overdag geleverd door een laag zonnecellen op de bovenkant van de vleugels, terwijl ’s nachts oplaadbare accu’s de energievoorziening overnemen.
Het gewicht van de accu’s in de Zephyr bedraagt ongeveer tien kilo. Omdat de Zephyr op grote hoogtes vliegt waar de temperatuur ’s nachts kan dalen tot zeventig graden Celcius onder nul, worden de accu’s verwarmd tot een constante nul graden Celcius.

De recordvlucht is gezamenlijk gesponsord door de Amerikaanse en Britse ministeries van Defensie als onderdeel van het Jctd-programma dat in het leven is geroepen om nieuwe technologieën geschikt te maken voor het Amerikaanse leger. Een lading met communicatieapparatuur van de Amerikaanse overheid vloog mee met de recordpoging. De Zephyr kan overigens maximaal een lading van twee kilogram vervoeren.

tweakers.net, qinetiq.com