Etihad’s eerste winst goed voor plannen 2012

Etihad Airways heeft voor het eerst in haar bestaan winst gemaakt. De maatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten, met als basis Abu Dhabi, deelde deze week mee een winst te hebben geboekt voor het jaar 2011 van veertien miljoen dollar. Het is de eerste winst sinds de maatschappij in 2003 werd opgericht. Afgelopen jaar verhoogde ze haar belang in Air Berlin, en dit jaar wil ze kansen aangrijpen om een belang te nemen in andere luchtvaartmaatschappijen.

Het is de eerste keer in haar achtjarig bestaan dat Etihad Airways in de zwarte cijfers komt. Etihad lanceerde in 2007 een besparingsprogramma dat ervoor moest zorgen dat ze tegen 2010 break-even zou zijn, maar verlaatte die datum met één jaar na het begin van de wereldwijde financiële crisis. In 2011 slaagde ze eindelijk in haar doelstelling.

De belangrijkste reden waarom Etihad er in slaagde om van 2011 een topjaar voor het bedrijf te maken, is dat Etihad een aanzienlijk bedrag heeft kunnen besparen door het hedgen van de brandstof. Simpel uitgelegd sluit een maatschappij een contract af waarbij het een vast bedrag voor de brandstof betaalt. Wanneer de marktprijs dan stijgt, kan de maatschappij haar brandstof aan de goedkopere afgesproken prijs aankopen, waardoor ze veel geld kan besparen. Andersom bestaat natuurlijk het risico dat de marktprijs daalt, en de maatschappij tegen een veel hogere prijs haar brandstof moet blijven aankopen. Etihad zou zo in 2011 voor 300 miljoen dollar aan kosten bespaard hebben.

Ook het totaal aantal vervoerde passagiers nam toe. In 2011 vervoerde Etihad 8,3 miljoen passagiers, een stijging van 17 procent ten opzichte van 2010. De bezettingsgraad steeg met 1,8 percent tot een gemiddelde van 75,8. Afgelopen jaar breidde Etihad haar netwerk uit met vijf bestemmingen. In Europa kon Düsseldorf Etihad verwelkomen als nieuwe maatschappij, dat sinds 16 december de Duitse stad vier keer peer week verbindt met Abu Dhabi.

De belangrijkste investering voor Etihad kwam er in december van vorig jaar. Toen vergrootte ze haar belang in Air Berlin van 2,99 tot 29,2 procent. Verder gaan beide maatschappijen ook strategisch met elkaar samenwerken. Zowel Etihad als Air Berlin codesharen nu op elkaars vluchten. Air Berlin verhuisde ook van Dubai naar de luchthaven van Abu Dhabi. De ceo van Etihad, James Hogan, verwacht dat de investering en samenwerking met Air Berlin voor de maatschappij dit jaar een extra opbrengst van 50 miljoen dollar zal betekenen.


©Yannick De Bel

Etihad wil ook in 2012 verder blijven investeren in andere maatschappijen. Vorige maand nam Etihad een belang van veertig procent in Air Seychelles, goed voor een investering van twintig miljoen dollar. De volgende maatschappij die eventueel deels in handen van Etihad zou kunnen komen, is Aer Lingus. Er zouden nog geen diepgaande onderhandelingen zijn, maar interesse is er wel. Etihad zou ook andere maatschappijen aan het bekijken zijn, al is het niet duidelijk om welke het gaan.

“Als er zich kansen voordoen in de toekomst zullen we die zeker bekijken als ze zinvol zijn,” zei Hogan op de persconferentie afgelopen week. “Als we kansen zien bij andere maatschappijen met een gelijkgezind management, waar we de mogelijkheid hebben om ons netwerk verder te ontwikkelen zoals met de overeenkomst met Air Berlin, dan zullen we die zeker overwegen”.

Etihad zal het komende jaar haar netwerk uitbreiden met bestemmingen in Amerika, Europa en Azië. De maatschappij zal daarom dit jaar vier B777-300’s in ontvangst nemen, alsook drie A320’s. Voor 2012 heeft Etihad al besloten om te starten met vluchten naar Tripoli, Shanghai en Nairobi en heeft ze ook plannen voor een verbinding met Lagos. Vooral de vraag vanuit China naar Afrika neemt toe. De Chinezen investeren namelijk fors in onder andere infrastructuurwerken in verscheidene Afrikaanse landen.

Etihad opereert momenteel een vloot van 63 vliegtuigen, waarvan het grootste deel geschikt voor langeafstandsvluchten. Etihad heeft verder nog bestellingen openstaan voor 102 vliegtuigen, waaronder 25 B787’s en 25 A350’s. De overige bestellingen zijn voor de A320, A380 en de B777-300.