Kingfisher schroeft internationale operaties terug

Het financieel geplaagde Indiase Kingfisher zal enkele van haar internationale routes stopzetten. Deze drastische maatregelen zijn nodig omdat de maatschappij zwaar wil besparen in de hoop om nieuwe investeerders aan te trekken. Kingfisher zit namelijk diep in de schulden en als het geen vers kapitaal kan vinden, dreigt het faillissement.

Het schrappen van de kostelijke en verliesmakende internationale routes wordt als noodzakelijk beschouwd als Kingfisher wil overleven. Toch kunnen deze maatregelen nog niet genoeg zijn om investeerders rond de tafel te lokken. “Dit is een verstandige zet van Kingfisher en een dringende,” zegt een luchtvaartanalist in Mumbai. “De overzeese activiteiten zijn continu verlieslatend. Toch zullen investeerders wegblijven zolang de binnenlandse activiteiten niet in een opwaartse spiraal komen.”

Kingfisher, dat al veel vluchten moest schrappen nadat verscheidene van haar piloten opstapten en haar bankrekeningen geblokkeerd zag, moet dringend aan nieuw kapitaal geraken. Volgens de maatschappij hebben al enkele buitenlandse investeerders interesse getoond. “We bevestigen dat we in onze verliesmakende overzeese operaties zullen snoeien,” zei de maatschappij vandaag. Kingfisher zou ook al één A330-200 aan de leasemaatschappij hebben teruggegeven.

Kingfisher boekte in het laatste kwartaal van 2011 een verlies van 90 miljoen dollar. Van dat verlies is ongeveer 70 procent te wijten aan de verliesmakende internationale vluchten. De maatschappij, die in 2005 werd opgericht door Vijay Mallya, heeft nog nooit in haar bestaan winst geboekt. In totaal heeft Kingfisher voor ongeveer 1,3 miljard dollar schulden uitstaan en heeft de maatschappij volgens The Centre for Asia Pacific Aviation dringend 400 miljoen dollar nodig om verder te kunnen blijven vliegen.

Vijay Mallya pleit er al lang voor om buitenlandse investeerders in Indiase luchtvaartmaatschappijen toe te staan. Momenteel verbiedt de Indiase overheid dit nog steeds. “Het verdict van de regering om het verbod van investeringen door een buitenlandse maatschappij eventueel toe te laten, wordt binnenkort verwacht,” zegt Kingfisher.

Ondertussen gaat nog maar de helft van alle vluchten van Kingfisher door. De combinatie van piloten die weigeren te vliegen en het bijna volledig stoppen van de verkoop van tickets door de reisagentschappen, brengt het aantal vluchten voor woensdag terug tot 101, komende van 199 geplande vluchten. Voor komend zomerseizoen trekt de maatschappij zich terug uit de markten van Bangkok, Dhaka, Kathmandu en Londen.

Kingfisher, dat normaal moest toetreden tot de Oneworld-alliantie, maakte vorige maand bekend dat het niet tot Oneworld zal toetreden. Ondertussen heeft Oneworld-partner British Airways de codeshare-overeenkomt met Kingfisher stopgezet.