UPS neemt sectorgenoot TNT over

Grote opschudding in de sector van het vrachtvervoer midden vorige maand: United Parcel Service, het in Atlanta gebaseerde bedrijf dat beter bekend staat onder haar afkorting UPS, bracht een bod uit op haar branchegenoot TNT Express. Een verrassing, want het Nederlandse koerierbedrijf stond eigenlijk niet eens te koop. Uit de cijfers van vorig jaar – een operationeel verlies van meer dan 100 miljoen euro – bleek echter dat een overname zich opdrong en UPS waagde meteen de sprong.

De Amerikanen wachtten niet tot TNT Express officieel te koop werd gesteld en brachten een bod uit van 9 euro per aandeel, wat overeenkomt met een totaalbedrag van 6,4 miljard dollar ofte 4,85 miljard euro. Een mooie prijs, maar niet genoeg vond TNT. Het bod werd van tafel geveegd, maar de gesprekken bleven wel aan de gang. Uiteindelijk werd er ongeveer een maand later wel een overeen- komst bereikt. UPS zal nu een halve euro meer per aandeel betalen, voor in totaal 5,2 miljard euro.


© Ferenc Hamori – airliners.net

Het nieuws over de overname kwam vooral in België hard aan. TNT Express heeft namelijk een groot verdeelcentrum in Luik en de luchthaven van Bierset is de grootste hub van haar luchtvaart- maatschappij TNT Airways. Dat UPS voor haar vliegactiviteiten gebruik maakt van de nabijgelegen luchthaven van Keulen (Duitsland), belooft niet veel goeds volgens de vakbonden. Zij maken zich dan ook grote zorgen over de jobs van de 2.200 Luikse personeelsleden.

De directie van UPS Europa meldt echter dat de vakbonden zich geen zorgen hoeven te maken en dat er voorlopig niks verandert voor de werknemers in Luik. “Het is de bedoeling Luik een rol te geven in ons Europese netwerk”, zei een woordvoerder, “al kan dat mogelijk een andere rol zijn dan de huidige”. Mogelijk verhuizen de langeafstandsvluchten naar India en China vanuit Luik naar Keulen, zodat België eerder een rol als Europees verdeelcentrum toebedeeld krijgt.


© Zege – airliners.net

Op dit moment vertrekken vanop de luchthaven van Bierset dagelijks (of beter ‘nachtelijks’) ongeveer 40 vliegtuigen naar allerlei bestemmingen in Europa, maar dus ook naar India en China. Daarvoor maakt TNT Airways Belgium gebruik van een vloot van ongeveer 30 toestellen, waarvan een deel geleast wordt bij andere maatschappijen. Voor de lange vluchten worden toestellen van het type Boeing 747 en 777 ingezet, binnen Europa gaat het vooral om BAe 146’s en Boeing 737’s.

Met de overname hoopt United Parcel Service in Europa op gelijke voet te komen met grote concurrent DHL. Momenteel is het logistieke dochterbedrijf van Deutsche Post immers de grootste speler in de regio. In 2010 controleerde DHL 17,6 procent van de Europese koeriermarkt, zo blijkt uit cijfers van Intelligence Transport. UPS had toen ongeveer 7,7 procent in handen, terwijl TNT 9,6 procent marktaandeel kon veroveren. Beiden gecombineerd komt dat neer op 17,3 procent.

Operationeel resultaat per regio 2011 (TNT)
Regio Cijfer
Europa + 356 miljoen euro
Amerika – 360 miljoen euro
Azië – 76 miljoen euro
Totaal – 105 miljoen euro