UPS gaat TNT Express verkopen

Vorige week nam het Amerikaanse UPS haar sectorgenoot TNT Express uit Nederland over (lees ons artikel over de overname hier) . In totaal betalen de Amerikanen zo’n 5,2 miljard euro voor de nieuwe aanwinst. Er zal echter al snel weer een deel apart verkocht worden: het gaat om TNT Airways, de Belgische luchtvaartmaatschappij van het koerierbedrijf. Dat is nodig opdat de Europese Commissie haar goedkeuring zou geven voor de overname.

Het is namelijk zo dat er een EU-regelgeving bestaat waarin beschreven wordt dat een Europese luchtvaartmaatschappij niet in handen mag zijn van een bedrijf uit een land dat niet tot de Europese Unie behoort. UPS is Amerikaans en mag bijgevolg geen eigenaar worden van TNT Airways. United Parcel Service zegt met TNT te zullen samenwerken om “een juridische, organisatorische en bestuurlijke structuur” voor TNT Airways te realiseren, die aan alle voorschriften zal voldoen.


© Zege – airliners.net

Norman Black, woordvoerder van UPS, zegt dat het bedrijf vrijdag een document heeft ingediend bij de US Securities and Exchange Commission (SEC), waarin expliciet vermeld wordt dat UPS van plan is om de luchtvaartmaatschappij te verkopen om te voldoen aan de Europese regels voor de overname. Er zou in staan dat beide bedrijven “ernaar streven om ervoor te zorgen dat de activiteiten van TNT Airways voortgezet kunnen worden, ondanks het feit dat de divisie verkocht zal worden”.

Met de verkoop is meteen ook een andere vraag beantwoord: welke invloed heeft de grote aan- wezigheid van UPS in Keulen op de operaties in Luik? Nu TNT Airways afgesplitst zal worden, is het vanzelfsprekend dat beide hubs zullen blijven bestaan. Vorige week was er nog sprake van een herindeling van de vliegoperaties, waarbij Luik de rol van Europese hub zou krijgen, terwijl de bestemmingen op de lange afstand (China en India) vanuit Keulen zouden worden aangevlogen.

Dat UPS niet uit Keulen zou weggaan, was al van in het begin duidelijk. De Amerikaanse koerier is al 25 jaar actief op de West-Duitse luchthaven en is één van de grootste gebruikers daar. Vorig jaar werd er nog een enorm uitbreidingsproject op poten gezet dat eind 2013 afgewerkt zou moeten zijn. Een grote technologische upgrade van de faciliteiten en een vergroting van het huidige gebouw moesten ervoor zorgen er 190.000 pakjes per uur zouden kunnen verwerkt worden (dat zijn er nu 110.000).


UPS verdeelcentrum in Keulen
© UPS

Wat er zal gebeuren met de 2.200 jobs die gelinkt zijn aan TNT Express in Luik (1.500 bij TNT Express zelf, 500 bij de luchtvaartmaatschappij TNT Airways en ongeveer 200 bij het onderhoudsfiliaal XR Services), hangt af van de bedoelingen van de nieuwe eigenaar. UPS liet eerder al weten dat het niet de intentie had om de vestiging af te stoten, maar dat is geen jobgarantie voor de werknemers. Voorlopig heeft zich (uiteraard) nog niemand officieel kandidaat gesteld als mogelijke overnemer.

Op dit moment vertrekken vanop de luchthaven van Bierset dagelijks (of beter ‘nachtelijks’) ongeveer 40 vliegtuigen naar allerlei bestemmingen in Europa, maar dus ook naar India en China. Daarvoor maakt TNT Airways Belgium gebruik van een vloot van ongeveer 30 toestellen, waarvan een deel geleast wordt bij andere maatschappijen. Voor de lange vluchten worden toestellen van het type Boeing 747 en 777 ingezet, binnen Europa gaat het vooral om BAe 146′s en Boeing 737′s.