India laat buitenlandse airlines investeren

Het lijkt erop dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen binnenkort zullen mogen investeren hun Indiase sectorgenoten. Volgens The Times of India en enkele andere Indiase media zal de overheid aldaar wellicht deze week al een motie goedkeuren die dat moet toelaten. Donderdag is er een kabinetsvergadering en dat is volgens bronnen de ideale gelegenheid om alles in kannen en kruiken te gieten. Buitenlandse investeringen kunnen maatschappijen met financiële moeilijkheden helpen.

Met name Kingfisher Airlines zou erg gebaat zijn met een nieuwe boost door investeringen van lucht- vaartmaatschappijen uit het buitenland. Op dit moment mogen buitenlandse bedrijven voor maximum 49 procent eigenaar worden van een Indiase luchtvaartmaatschappij, op voorwaarde dat die investeerders zelf geen airline zijn. Met de aankomende nieuwe regeling gaan er plots weer enkele deuren meer open voor het in moeilijkheden verkerende Kingfisher.


© CF Yuen – airliners.net

Vorige week meldde de maatschappij nog dat ze in een “holding plan” verkeerden en dat er in afwachting van vers kapitaal slechts een kwart van het normale vliegschema (ongeveer 120 vluchten per dag, nvdr) zou worden uitgevoerd. Voorzitter Vijay Mallya verzekerde zijn werknemers overigens dat de salarissen weer uitbetaald zullen worden, na meer dan vier maanden werken zonder loon. Dat was mogelijk doordat de Indiase belastingen weer enkele bankrekeningen had vrijgegeven.

Er zijn al langer plannen om buitenlandse luchtvaartmaatschappijen te laten investeren. De minister belast met de burgerluchtvaart, Ajit Singh, pleitte in januari al voor de invoering van een gelijkaardige regeling. Met de steun van de minister van Financiën wilde hij toen “zo snel mogelijk” tot een akkoord van het voltallige kabinet komen en zo “de Indiase luchtvaartsector helpen in hun periode van financiële moeilijkheden”. Het lijkt er nu op dat ze hun doel binnenkort zullen bereiken.

Twee luchtvaartmaatschappijen die vechten om te overleven: Air India en Kingfisher
© Vishal Jolapara – airliners.net

Tony Tyler, de ceo van IATA, zei vorige maand dat er een enorm potentieel is in de Indiase luchtvaart, maar dat er dringend grondige veranderingen moeten gebeuren om dat potentieel er ook echt uit te halen. “Het is simpele wiskunde,” zegt Tyler. “Als de 1,17 miljard Indiërs even veel zouden reizen als Amerikanen, dan wordt er een markt van 2,1 miljard passagiers gecreëerd. Reizen ze een derde zoveel, dan is de markt even groot als die van de VSA: 700 miljoen passagiers.

“Er is geen twijfel mogelijk over het mogelijke succes van de Indiase luchtvaart. De sector zou een veel groter aandeel kunnen en moeten hebben in de nationale economie, maar daarvoor moet de overheid wel enkele maatregelen nemen,” vervolgt hij. Zo moeten de torenhoge taksen dringend verlaagd worden: luchtvaartmaatschappijen betalen soms tot 30% brandstoftaks tegenover de 8,24% die wettelijk bepaald is. Ook moet de infrastructuur volgens hem worden vernieuwd.

Een derde aanpassing in het beleid was het toelaten van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen als investeerders in de luchtvaartsector, een maatregel die in de nabije toekomst wellicht werkelijkheid zal worden. Tyler waarschuwt echter dat dat niet als het ei van Colombus moet worden aanzien, want het huidige economische klimaat benadeelt elke ondernemer die winst maakt uit zijn investering. Tot daar iets aan gedaan wordt, zullen buitenlanders ook niet staan springen om te investeren…