Toch nog onduidelijkheid over Futura-future

Laatste update

Woensdag werd er bericht over een Sabena-constructie die zou uitgevoerd worden. Indertijd was Sabena verlieslatend, maar de regionale dochtermaatschappij DAT (Delta Air Transport) winstgevend; waardoor beslist werd om vanuit DAT een nieuwe maatschappij op te starten en Sabena failliet te laten gaan. Die nieuwe maatschappij werd SN Brussels Airlines gedoopt.

Men zou bij Futura niet eens weten hoe te beginnen aan de financiële garantie die tegen vrijdag geëist is door de Spaanse minister van Mobiliteit. Bijgevolg zou Futura haar vlieglicentie kwijt geraken. Naar verluidt wordt het Sabena-scenario zelfs al als meest plausibel bekeken. De Spaanse luchtvaartmaatschappij AeBal lijkt momenteel de grootste kandidaat.

De nieuwe maatschappij zou echter een zeer simpele structuur hebben. Zo wil men bij Futura liever geen vakbonden of strenge arbeidsvoorwaarden meer. Er gaan zelfs geruchten de ronde dat managers deze financiële crisis zelf in de hand hebben gewerkt om een nieuwe “vakbonden-loze” maatschappij te kunnen oprichten. Het is in iedere geval opmerkelijk dat Futura tot en met vorig jaar ieder jaar met winst afsloot…

Futura kreeg zondag van de Spaanse minister van Mobiliteit nog tot 12 september om een financieel plan op te stellen om de schulden af te lossen. Daarna zal dat plan geëvalueerd worden, waarna het ministerie zal beslissen of de licentie zal worden verleend, geschorst of ingetrokken.

Althans, dat was buiten leasingmaatschappij GECAS gerekend. Die heeft nu bekendgemaakt dat ze 14 van hen geleasde Boeings uit de 737-familie terug zal eisen en zal verhuren aan andere maatschappijen. Daardoor zal Futura wellicht op zoek moeten naar een nieuwe leverancier van vliegtuigen, wat gezien hun financiële situatie geen makkelijke opgave is. Meer nieuws volgt ongetwijfeld nog…

De Belgische chartermaatschappij Jetairfly en haar Nederlandse sectorgenoot ArkeFly werden door Futura International Airways in een wel zeer moeilijk parket gebracht. Laat op de avond van zondag 7 september 2008 maakte de directie van de maatschappij bekend vanaf middernacht diezelfde dag nog alle operaties te staken.

De reden daarvoor werd bestempeld als “economische moeilijkheden”. Het is niet verwonderlijk dat chartermaatschappijen die steeds lager moeten gaan in hun prijzen, vroeg of laat ook te kampen krijgen met de gevolgen van hoge brandstofprijzen. Alle vliegtuigen staan dus sinds de nacht van zondag op maandag aan de grond.

Een Boeing 737 van Futura
Een Boeing 737 van Futura
© Biel Gomila airliners.net

In Nederland zijn er zeer grote problemen maandag. Passagiers van ArkeFly moeten rekening houden met grote vertragingen. Zo zijn vluchten naar Las Palmas, Bourgas, Aruba/Curaçao, Tenerife en Natal urenlang vertraagd. ArkeFly huurde voor het zomerseizoen twee zo goed als nieuwe Boeings 737-900ER van Futura, die ingezet werden op routes rond de Middellandse Zee en de Canarische Eilanden.

Dat ook lange afstandsvluchten vertraging opliepen, ligt aan het feit dat ArkeFly genoodzaakt was eigen Boeings 767-300ER in te zetten om een deel van de capaciteit over te nemen van de 737’s. Verder werden er meteen maatregelen getroffen. ArkeFly huurde intussen twee Boeings 757-200 van Air Finland en Air Slovakia en legt ook een eigen extra 737-800 in om passagiers op hun bestemming te krijgen.

Een geleasde 739ER van ArkeFly
Duidelijk aan de Spaanse registratie te zien: dit is een Boeing 737-900ER van Futura voor Arkefly
© Terry Wade airliners.net

In België ondervindt een andere tak van de TUI-groep eveneens hinder van het faillissement. Jetairfly huurde net als haar Nederlandse zustermaatschappij ook 3 vliegtuigen van Futura in haar totale vloot van 17 toestellen. Daardoor liepen ook twee vluchten vanuit Brussels Airport maandag vertragingen op. Ook hier werd men op verrassing gepakt en zoekt men zo snel mogelijk oplossingen. De geschrapte vluchten zullen deels worden uitgevoerd door toestellen van Jetairfly.

Futura International Airways

Futura International Airways is een luchtvaartmaatschappij gebaseerd in Palma de Mallorca, Spanje. Het voert lijnvluchten en voornamelijk chartervluchten uit in heel Europa. In het drukke toeristische hoogseizoen worden hun toestellen vaak gebruikt door andere Europese luchtvaartmaatschappijen door middel van een zogenaamde wet- of drylease. Futura heeft 5 permanente bases: Palma, Tenerife, Málaga, Gran Canaria en Dublin. Twee weken geleden stelde Futura nog een aangepast financieel plan voor: er zouden vluchten tijdelijk geschrapt worden, 130 mensen zouden ontslagen worden tijdens de winter en ieder personeelslid zou 1000 euro moeten inleveren. Bij Futura werkten 1500 mensen.

f

Flightlevel werft aan! Klik hier voor meer info.