Jet Airways ‘tevreden’ maar niet winstgevend in Brussel

Zeer tevreden…
Jet Airways is “zeer tevreden” met het presteren van haar Europese hub in Brussel, die ze in augustus 2007 opende met een dagelijkse vlucht tussen Mumbai, Brussel en Newark met een Boeing 777. Het eerste jaar bewijst naar eigen zeggen dat “het concept van een hub buiten je thuismarkt wel degelijk werkt”.

… maar (nog) niet winstgevend
Maar Chief Executive Officer Wolfgang Prock-Schauer bevestigde tegenover ATWOnline.com in de nasleep van een presentatie in Brussel dat de ondememing nog niet winstgevend is. “We blijven optmistisch om ons doel te behalen, zelfs met de huidige vertragingen en moeilijkheden in de luchtvaartwereld.” Dat doel was om na 18 maanden break even te draaien, dat wil zeggen noch winst maar vooral noch verlies te maken.


© Wikimedia Commons

Vluchten 75% vol
Jet verbindt momenteel dagelijkse vluchten vanuit Mumbai, Delhi en Chennai (Madras) naar New York JFK, Toronto en New York Newark. In totaal zijn dat per dag 1504 zetels die beschikbaar worden gesteld. Het vervoerde zo’n 704 000 passagiers via Brussel op het einde van september, met een gemiddelde load factor van 75%. “Dit is een antwoord op de euforie omtrent non-stop, zeer lange vluchten [de zogenaamde ULH-vluchten, voor Ultra Long Haul]. Brussels Airport is uniek in haar rol als hub voor Aziatische luchtvaartmaatschappijen,” beweerde Prock-Schauer.

Marktleider
Ondanks de verliezen, werd Jet Airways op haar 13 maanden in Brussel “de marktleider in België op al haar bestemmingen, de grootste langeafstandsvlieger in Brussel en de grootste vrachtvervoerder inzake belly load op de Brussels luchthaven,” voegde hij hieraan toe. De luchtvaartmaatschappij houdt naar eigen zeggen een marktaandeel van 40% in vluchten tussen Brussel en JFK, 49% in vluchten tussen Brussel en Newark en maar liefst 70% op vluchten naar Toronto.

Aviastar airliners.net

Verdere uitbreiding
Jet blijft nog steeds belofte behouden om verder uit te breiden in Brussel, “mogelijk tot 7 bestemmingen in Noord-Amerika en evenveel bestemmingen in India,” zei Prock-Schauer. Gedurende de volgende twee jaar zullen ze echter “focussen op een natuurlijke en geleidelijke groei en op de ontwikkeling van onze samenwerking met Brussels Airlines.” Hij vertelde verder dat de startdatum voor de nieuwste route van Bangalore naar Brussel – momenteel gepland voor 31 oktober met een A330-200 – “in overweging” is, afhankelijk van de economische omstandigheden.

Nieuwe dienstregeling
Bij de start van de nieuwe winterregeling, zal Jet Airways haar aankomst- en vertrektijden concentreren in een venster van 2 uur, waar dat vroeger 4 uur in beslag nam. Het nieuwe dienstrooster bevat ook meer en efficiëntere verbindingen op het Europese en Afrikaanse routenetwerk van Brussels Airlines. Zo zijn/komen er codeshares op SN-vluchten naar Berlijn, Birmingham, Lyon en Madrid, Manchester en Parijs.

Flightlevel werft aan! Klik hier voor meer info.