Overnachten in een omgebouwde 747?

Oscar Diös is een Zweedse zakenman die in een uniek project binnen de luchtvaartgemeenschap investeert.
Een B747 ombouwen tot hotel. De aankoop van zijn B747-200 is reeds voltooid.


© 

Het lijnvliegtuig zal “JumboHerberg” heten. In feite is het geen hotel, maar een hostel. Een soort (jeugd)herberg zeg maar. De 450 zetels tellende widebody zal plaats bieden aan 25 ruimtes. In deze ‘kamers’ zullen 85 mensen kunnen logeren.
De cockpit zal dienst doen als luxekamer. De locatie van het hostel? Het lijnvliegtuig zal permanent op een betonnen platform aan de ingang van de luchthaven staan van Stockholm-Arlanda.



© 

Het aangekochte vliegtuig is niets meer dan een oud wrak. Toen Transjet failliet ging stond het vliegtuig te koop op de luchthaven van Stockholm-Arlanda. De binnenkant van het vliegtuig is volledig gesloopt. Elke nieuw gecreëerde ruimte zal plaats bieden aan ongeveer drie stapelbedden.
De herberg, die in december moet openen, richt zich op families met kinderen, luchtvaartenthousiasten en mensen die een ochtendvluchten nemen maar die wensen om het hotel zo laat mogelijk te verlaten. In tegenstelling tot zijn concurrenten, is de JumboHerberg op tien minuten van de luchthaven.


© 

Wikinews leidde een e-mailgesprek met Oscar Diös om over de herberg te spreken. Hieronder is de vertaalde versie van het interview.

Hoe vordert het project?
Het project vordert zoals gepland, alleen hebben wij een paar weken vertraging.

Waarom ben je gestart met dit project, uit interesse voor de luchtvaart?
Ik heb een proef-vergunning voor een Paramotor (Glijscherm met motor). Mijn drijfsvfeer voor dit hotel is echter om een herberg in het gebied van de internationale luchthaven te krijgen. In die buurt een gewone herberg starten is onmogelijk, de huizen zijn er veel te duur.

Mocht dit project een succes worden, denkt u dan aan uitbreiding?
Uiteraard! Dan mag je je verwachten aan JumboHerbergen in Londen Heathrow of op JFK (New York).

Hoeveel kost het om een jumbo om te vormen tot herberg?
Dat bedrag ga ik niet vrijgeven, maar het is een pak geld, dat kan ik je verzekeren.

De luchtvaart zit momenteel in een slechte periode, gaat dat geen gevolgen hebben voor de herberg?
Moeilijk te zeggen. Wij plannen de JumboHerbergen op luchthavens die de ‘herbergendienst’ in het algemeen niet hebben. Arlanda in Stockholm had voordien geen herberg. Dit betekent wij een hiaat zullen opvullen. De herberg is relatief klein dus ik verwacht geen moeilijkheden om alle kamers te vullen.

Dit soort herberg is ongebruikelijk, hoe geraak je aan juiste vergunningen?
Natuurlijk zijn er diverse hindernissen en tegenslagen. Gelukkig komen die niet allemaal in één keer en hebben we rustig de tijd om alles te onderzoeken of wijzigen.

Heeft de internationale interesse voor jullie project je verrast?
Niet echt. De Boeing 747 is op dit moment zo goed als het meest voorkomende toestel om mee te vliegen. In veel delen van de wereld kennen ze de Boeing als ‘Queen of the skies’. Mensen maken de link met de Boeing als ze over onze herberg horen. Op die manier weten ze toch waar ze zich ongeveer aan kunnen verwachten.

Waar kunnen wij terecht voor reservaties?
Momenteel hebben wij nog geen exacte prijzen of een openingsdatum. Hou dus zeker onze website in het oog en hopelijk tot gauw in onze JumboHerberg aan Stockholm Arlanda!


© 

Reserveren?
http://www.jumbohostel.com