Luchtverkeer doorheen Europa stilaan terug mogelijk

Het Europese luchtruim – dat ten gevolge van de aswolk na de vulkaanuitbarsting in Ijsland – werd gesloten, gaat mondjesmaat weer open. In België zijn vanaf deze ochtend (dinsdag 20 april) weer landende vliegtuigen toegelaten en vanaf 14 uur mochten er ook weer vliegtuigen opstijgen. Het eerste toestel dat in Brussel landde, was een Tunis Air-vlucht uit Tunesië, de eer voor eerste vertrek ging naar een Brussels Airlines Airbus A330 met bestemming Kinshasa.

Maar ook in andere landen wordt vliegverkeer langzaamaan weer mogelijk. Sinds gisteravond al zijn enkele luchthavens in het zuiden van Frankrijk weer open. Luchthaven Schiphol in Amsterdam besliste gisteren ook weer vluchten toe te laten, nadat enkele testvluchten van de KLM geen erge schade aan het licht hadden gebracht. Daar stegen in de vooravond al weer vliegtuigen op. Een deel van de gestrande passagiers kan daardoor na vijf dagen terug naar huis.


© Roel Kroes – airliners.net

Het is evenwel niet zo dat alles nu snel zal opgelost zijn. KLM verklaarde dat ze vandaag slechts maximaal vijftig procent van de normale operaties zal kunnen uitvoeren en Brussels Airlines treedt haar daarin bij. “Onze vliegtuigen en onze bemanning zijn klaar, maar je moet nog altijd groen licht krijgen om naar die bestemmingen te kunnen vliegen, want het luchtruim is nog steeds niet overal open,” zei Geert Sciot van Brussels Airlines dinsdag aan vrt.

De landen waar vliegverkeer wel mogelijk is zijn voorlopig Spanje, Portugal, Frankrijk en delen van Italië. Voor andere landen is het allemaal nog één groot vraagteken. “Wij zijn afhankelijk van de ontwikkeling die de aswolk doormaakt,” klonk het nog. Momenteel is die verdund ter hoogte van België, maar een tweede aswolk dreigt morgen weer alles in de war sturen. Met name Scandinavië en delen van Noordwest-Europa zullen het opnieuw zwaar te verduren krijgen.


© Bjoern Wilps – airliners.net

Groot-Brittannië laat nog steeds geen enkele vliegbeweging toe en ook Finland en Denemarken houden hun luchtruim gesloten. In Ierland had men gehoopt om deze middag om 12.00 uur lokale tijd terug wat vliegtuigen te laten landen, maar dat zal ijdele hoop zijn. Schotland laat op zijn beurt enkel lokale vluchten doorgaan en in Noorwegen is alle verkeer rond de hoofdstad Oslo opgeschort. Ook in Duitsland zal het zeker nog tot 20.00 uur vanavond duren vooraleer er vliegbewegingen mogelijk zijn.

Zoals gezegd is het luchtruim boven België weer toegankelijk en de meeste Belgische luchtvaartmaatschappijen maken hiervan gebruik om hun passagiers terug thuis te krijgen. Zo heeft Jetair(fly) getracht om zoveel mogelijk gestrande reizigers te centraliseren in het noorden van Spanje (Gerona), door hen uit hun vakantiebestemming naar daar over te vliegen. Van daaruit rijden zij met de bus verder naar Brussel. Thomas Cook Airlines opteert hier niet voor. “Onze toestellen moeten na aankomst een grondige controle krijgen en die duurt tot 48 uur. Dat kunnen wij ons niet permitteren,” zei woordvoerder Baptiste van Outryve.

Connections liet middels een persbericht weten dat zij al hun personeelsleden in zullen zetten om de meer dan 4000 passagiers die zij in het buitenland hebben, zo snel mogelijk terug in België te kunnen krijgen. Brussels Airlines vroeg hulp aan de Belgische overheid en heeft die vandaag ook gekregen. Er zouden twee regeringsvliegtuigen worden ingezet om reizigers vanuit Afrika te repatriëren. Vanmiddag zou de ondertussen beroemde Airbus A330-300 naar Dakar (Senegal) vertrekken, waar zo’n 1000 passagiers vastzitten. Na een regeringsopdracht is ook een Airbus A310 vanavond omstreeks 19.00 uur weer beschikbaar; die zal ingezet worden naar Kinshasa (D.R. Congo). Ook daar zit een even groot aantal reizigers vast.

Het is echter niet volledig zeker dat deze toestellen alsnog naar Afrika zullen vertrekken wegens een dispuut tussen Minister van Defensie Pieter De Crem en Brussels Airlines. De Crem zou SN verplicht hebben om het toestel naar Kinshasa te sturen in plaats van Dakar. Brussels Airlines zou hierop gezegd hebben dat zij het toestel nu leasen en dus beslissen waar het naartoe vliegt. Volgens de laatste berichten staat het vliegtuig nog steeds op de grond in Brussel (19u00 LT in Brussel). Over het andere vliegtuig is nog niks bekend.

Ook niet-Europese maatschappijen worden getroffen door de aswolk. Zowel Amerikaanse als Aziatische luchtvaartbedrijven hebben verscheidene toestellen staan in geblokkeerde luchthavens, en moeten bovendien passagiers onderbrengen in hotels. Nu luchtverkeer weer stilaan mogelijk is, doen ze er alles aan om zo snel mogelijk alles in orde te krijgen. Cathay Pacific vliegt momenteel 747’s in plaats van A340’s naar Rome en ook Emirates, Malaysia Airlines, EVA Air en Continental Airlines zetten meer/grotere vliegtuigen in op Europese bestemmingen.