Brand in APU van Transavia 737

Maandag vloog de APU (auxiliary power unit) van een 737-800 van Transavia.com in brand. De passagiers moesten het toestel in Amsterdam via glijbanen verlaten. Tijdens die evacuatie raakten twee passagiers lichtgewond. Op het moment van het incident waren er 188 passagiers aanwezig in het vliegtuig.

Het was de PH-HSW van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Transavia.com, die klaarstond voor een vlucht van Amsterdam naar Faro. Het toestel taxiede naar de startbaan, toen brand uitbrak in de APU. APU staat voor auxiliary power unit en is de kleine straalmotor die achteraan in het toestel zit. Deze hulpmotor zorgt voor netstroom, wanneer het toestel op de grond staat. Volgens ooggetuigen kwamen er steekvlammen uit het taxiende vliegtuig. De brand werd meteen door de piloten opgemerkt, waarna het vliegtuig tot stilstand werd gebracht en de passagiers werden geëvacueerd. Na een grondige inspectie van de APU, kon het vliegtuig de dag erna weer ingezet worden. Volgens een woordvoerder van de maatschappij werd geen schade aangetroffen. De APU wordt bij de volgende C-check wel vervangen.


De openstaande APU zie je onder de staart
© NOS

De PH-HSW is een nieuw vliegtuig. Het werd op 29 april 2009 aan Transavia.com afgeleverd. Het was het laatste geleverde toestel van zeven, dat de maatschappij in 2007 bij Boeing bestelde.

Het is niet het eerste incident met de APU van een 737. In 2005 maakte een 737-700 van EasyJet met registratie G-EZKA een noodlanding op Newcastle. Het toestel was opgestegen voor een vlucht naar Boedapest, toen de brandmelders tien seconden na take-off aansprongen in de cockpit. Er was ook rookontwikkeling ontstaan in de cabine. De oorzaak was vermoedelijk een overbelasting van de hulpmotor. Bij dit incident raakte geen van de passagiers gewond, al was de rook enorm irriterend voor de huid en de keel.