Een overzicht: de nieuwe Frankfurt Airport

Frankfurt Airport is de derde drukste luchthaven van Europa en het aantal passagiers blijft er nagenoeg jaar na jaar toenemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mega-luchthaven uitbreidt. Om aan de stijgende vraag te voldoen zal Frankfurt Airport in 2012 zijn nieuwe A-Plus Pier samen met een vierde landingsbaan in gebruik nemen. Verder wil de luchthaven tegen 2015 Terminal 3 in gebruik nemen. De komende jaren beloven vol verandering te zijn.

Het A-Plus project
Begin 2007 begon gmp, het architectenbureau dat verantwoordelijk is voor het ontwerp, met het plannen van de nieuwe pier. Het ontwerp breidt Terminal 1 langs het westen met 800 meter uit. De nieuwe pier, die de naam A-Plus krijgt, zal verbonden worden door de reeds bestaande A-pier. Ook de bagagehal zal vergroot worden om de extra stroom van passagiers aan te kunnen. Het nieuwe gedeelte verhoogt de capaciteit van de luchthaven met 6 miljoen passagiers op jaarbasis.


©Fraport

A-Plus zal alleen maar door Lufthansa worden gebruikt. Er zullen zeven gates komen, vier voor de A380 en drie voor de A340-600. Verder komen er nog drie remote stands. Er zouden in totaal tegelijk elf  korteafstandsvliegtuigen kunnen worden afgehandeld. Aan de A380-gates komen er drie jetways, twee voor het benedendek en één voor het bovendek. Bij de A340-gates komen er twee. Om van de pier op een flexibele manier gebruik te kunnen maken, zullen aan de A380-gates ook twee A321’s kunnen docken.


©Fraport

Ook al is A-Plus vooral bestemd voor langeafstandsvluchten, toch zal er zowel een Schengen als een non-Schengen gedeelte komen. Passagiers die aankomen of vertrekken naar of van een non-Schengen land mogen namelijk niet in contact komen met passagiers die van een Schengen vlucht komen. Voor deze non-Schengen vluchten zullen er twee verdiepen voorzien worden, één voor vertrek en één voor aankomst. In totaal komen er dus vier verdiepingen. Het prijskaartje van A-Plus bedraagt ongeveer een half miljard euro.

Nieuwe landingsbaan
In het noorden van de luchthaven, nabij A-Plus, werkt de luchthaven momenteel ook aan de aanleg van een vierde landingsbaan. De landingsbaan zal parallel liggen met de huidige banen 25L-25R/07R-07L en zal ook in de magnetische richting 25 (250 graden) en 07 (070 graden) liggen. De baan zal enkel worden gebruikt voor landingen en moet voor extra capaciteit zorgen. De twee huidige landingsbanen kunnen namelijk niet optimaal gebruikt worden. Doordat ze kort bij elkaar gelegen zijn, kan er niet onafhankelijk parallel geland worden. Beide banen moeten eigenlijk bezien worden als één baan als het gaat over separatie-afstand tussen de landende vliegtuigen. Met deze nieuwe baan wordt de afhandelingscapaciteit van de luchthaven serieus verhoogd.


©Fraport

De nieuwe baan zal 1.5 km ten noorden van de twee parallelbanen komen te liggen. Er zullen twee taxiwegen komen, één vanaf de A-pier en één vanaf het westen van de luchthaven nabij baan 18. Deze twee taxiwegen zullen pal boven de A3-autosnelweg komen en gaan daar dus d.m.v. een brug verbonden worden met de nieuwe baan. Als alles goed verloopt, kan de baan eind 2010 begin 2011 in gebruik worden genomen.


©Fraport

Terminal 3
De nieuwe A-Plus Pier is niet de enigste uitbreiding die Frankfurt maakt. Tegen 2015 moet er een compleet nieuw terminalcomplex klaar zijn, nl. Terminal 3. Dit nieuwe complex komt ten zuiden van de parallelle banen te liggen en zal uit vier pieren bestaan. Frankfurt Airport wil met de nieuwe terminal de capaciteit van de luchthaven met 25 miljoen passagiers per jaar uitbreiden. Het ontwerp komt van van Prof. Christoph Mäckler. Eén van de belangrijkste redenen om voor zijn ontwerp te kiezen, is de mogelijkheid om de nieuwe pieren in stappen af te werken naargelang de vraag. Ook de kostprijs was een belangrijke factor. Terminal 3 zal bestaan uit een glazen constructie voor de check-in area. Een eerste gedeelte zou al openen in 2013 of 2014.


©Fraport

©Fraport

Met deze uitbreidingen zal het uitzicht van Frankfurt Airport drastisch veranderen. De luchthaven wil klaar zijn om tegen 2020 meer dan 80 miljoen passagiers per jaar te kunnen afhandelen.