Aer Lingus Brussel – Dublin

Vanuit Brussel kan je alleen met Aer Lingus naar Dublin vliegen, dus veel keuze had ik niet. Als alternatief heb je de vlucht van Ryanair tussen Charleroi en Dublin.
Ondanks het feit dat Aer Lingus op de route Brussels Airport – Dublin Airport een monopolie heeft, zijn de tickets relatief goedkoop. Een retourtje twee personen kostte me een kleine €200,00. Daar kwam nog €24,00 bij voor één stuk bagage.

Het boeken van een zondagochtend vlucht was geen goed idee. De avond/nacht voordien zaten we nog op I Love The 90s. Om een lang verhaal kort te maken: ik lag pas om 6h in mijn bed en om 8.30h moest ik weer op de luchthaven zijn…

Ontstaan

Aer Lingus Teoranta werd geregistreerd als luchtvaartmaatschappij op 22 mei 1936.
De naam Aer Lingus is een ‘verengelsing’ van het Ierse Aer Loingeas. Dat betekent zoveel als Air Fleet.
Vijf dagen na de naamregistratie startte Aer Lingus met zijn eerste vluchten. Die gebeurden tussen Baldonnel Airfield in Dublin en Bristol in Engeland. Ze gebruikten hiervoor een De Havilland 84 Dragon toestel, dat zes passagiers kon vervoeren.
In de loop der jaren vergrootte Aer Lingus zijn vloot en startte met vluchten richting Londen, Liverpool, Parijs en Amsterdam.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog onderbrak Aer Lingus zijn activiteiten, maar op 9 november 1945 begonnen ze er weer aan.
De maatschappij startte met Trans-Atlantische vluchten op 28 april 1958. Hiervoor gebruikten ze drie Lockheed Constelations, die ze leasten via Seabord en Western. Er werden vluchten opgestart richting New York en Boston.
Tijdens de jaren ’60 kocht Aer Lingus verschillende toestellen aan, waaronder Boeing 707-120’s, 707-320’s en 747’s. In 1969 tenslotte kocht de maatschappij B737’s aan, waarmee ze nog zo’n 26 jaar lang konden vliegen.

Vandaag

Bied Aer Lingus ongeveer 170 dagelijkse vluchten naar meer dan 60 bestemming binnen Europa, Verenigde Staten (Boston, Chicago, New York JFK, Los Angeles) en het midden-oosten (Dubai).
De vloot bestaat uit 28 A320, 6 A321 en 9 A330.

© bebo.com/Profile.jsp?MemberId=3553346522

Tijdens het boeken van je vlucht heb je mogelijkheid om je stoel te kiezen (tegen betaling). Wanneer je online inchecked kan je je stoel gratis kiezen. Daarom koos ik voor deze laatste optie. Online inchecken is mogelijk vanaf 30h voor het vertrek. Enja, bij het online inchecken was er nog keuze genoeg. De eerste rij die ‘vrij’ was voor twee personen met window-seat was rij 9. Een goede keuze, zo zal blijken later…

Naar de luchthaven
Om 8.00h stopte de ‘Lijnbus’ aan mijn straat richting luchthaven. Het weer is typisch Belgisch… grijs en regenachtig. Desondanks sta ik een halfuur later al aan de drop-off desk van Aer Lingus. Het is druk op Zaventem. Veel volk en aanschuiven bij de douane.
Maar dat trek ik mij niet aan, er is nog tijd genoeg om de B-pier te verkennen!


American Airlines

Delta

Ethiad

Jet Airways

Jet Airways

Genoeg ‘sfeerfoto’s’, terug naar Aer Lingus. Intussen is de vlucht uit Dublin toegekomen en weldra kunnen wij inschepen.

Vandaag, en zoals altijd, wordt de vlucht uitgevoerd met een A320. Deze heet St Kieran. Op de andere kant van de neus staat trouwens dezelfde naam, maar in het Iers nl. Ciarán. Het toestel heeft als reg EI-DEN en is vrij recent aan de vloot toegevoegd, op 13 mei 2005.

Eenmaal aan boord zit ik goed, met mijn twee raampjes! Net voor taxi geeft de captain nog wat informatie. Vandaag zullen we op 27.000ft vliegen en het weer in Dublin is kouder, maar beter dan in Brussel.
De cabin crew telt 3 vrouwen en 1 man. Ze zien er niet alleen moe, maar ook depressief uit. Om het allemaal wat erger te maken zit er een kind achter mij de hele tijd tegen mijn stoel te stampen. Zijn mama wijst erop maar helaas, 5 minuten later herbegint hij weer.


Het vliegtuig was goed gevuld. Hier en daar nog vrije zetels.
Taxi naar 25R.

Een Jet Airways steekt ons nog snel voorbij.

We wachten aan 25R om te kunnen op te stijgen. We hebben daar meer dan een kwartier stilgestaan. Een Adria CRJ en deze C-130 zijn ons nog voorgegaan. De piloot melde dat het piek was en dat het even kon duren vooraleer we airborn zouden zijn. Gelukkig zitten de lerse stoelen aangenaam, maar hebben we wel te maken met krappe beenruimte. Terwijl we aan het wachten zijn open ik mijn tray. Blijkbaar is deze niet gekuist.


© Ziet er niet bepaald smakelijk uit…

© Yes, bijna in de lucht.

© Avro AirDc…Die vliegtuigen staan er al bijna een jaar.

Wanneer we van de grond zijn draaien we richting noorden. Op de afbeelding links zie je het begin van de E19 naar Antwerpen. Eenmaal voorbij Vilvoorde zitten we al volledig in de wolken.


Cruise op 28.000ft

Alles verloopt rustig

Het eten

Voor het eten toch maar eerst mijn tray schoongemaakt. Iemand van de cabin crew kondigde aan dat er weldra met het eten zal beginnen worden. Het ‘menu’ kan gevonden worden in de zetel voor je. Helaas was dat bij mij, mijn vriend en de vrouw achter mij al niet het geval. Toen ik er om eentje vroeg kreeg ik de menukaart vriendelijk aangeboden op de juiste pagina. Ik heb gekozen voor een sandwich met kip (€5) en een cola (€2). Ik moet zeggen: het heeft me gesmaakt. Het brood was vers en niet doorweekt met het beleg. De cola zelf was niet gekoeld, maar ik kreeg wel een glas met ijsblokjes.

De tijd vliegt voorbij, want na het verorberen van mijn maaltijd zijn we al aan het dalen en verdwijnen de wolken.

Niet veel later bereiken we de luchthaven. We zullen via de kust landen op runway 28.


© R34-16

Waarom altijd zoveel haast bij het uitstappen?

©

Het luchthaven gebouw in Dublin is verouderd, maar volgend jaar opent een nagelnieuwe terminal.

Bouw van de nieuwe terminal

Samenvatting

Algemeen gezien is het een goede vlucht. We zijn op tijd vertrokken en aangekomen. Bij online check-in kan je je zetel kiezen. Aer lingus biedt op dit type vliegtuig niet veel beenruimte maar heeft aangename zetels. De crew was moe/depressief, maar wel vriendelijk. De sandwich heeft me gesmaakt. De ticketprijs is oké, hoewel €24 voor 1 stuk bagage toch te duur is. Desondanks kan ik Aer Lingus aanraden aan iedereen die van plan is om naar Ierland te reizen.

+ Vriendelijke crew ondanks dat ze er niet fit uitzagen
+ Aangename zetels
+ Goede catering
+ prijs/kwaliteit

– Mijn tray was niet gekuist en had geen inflight magazine
– 1 stuk bagage voor €24,00 is toch wat te duur


©

Lees hier het volgende deel:
http://www.flightlevel.be/20090420_aer-lingus-dublin-brussel.html