In de cockpit: London City met VLM Airlines

VLM Airlines in het kort

VLM Airlines is opgericht in 1992. De eerste vlucht vond plaats in mei 1993 vanaf Antwerpen naar London City. Doordat VLM Airlines vooral naar regionale luchthavens vliegt, die dicht gelegen zijn bij grote steden, kan men gebruik maken van korte check-in tijden en korte instaptijden. VLM Airlines mikt vooral op zakenreizigers die zo weinig mogelijk tijd willen verliezen en degelijke service willen.

Momenteel vliegt VLM met een vloot van achttien F-50 vliegtuigen naar twaalf bestemmingen. Deze zijn Antwerpen, Brussel, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Luxemburg, London City, Manchester, Isle of Man, Jersey, Hamburg en vanaf mei ook naar Frankfurt. Hoewel in Antwerpen het hoofdkwartier is gevestigd, is VLM Airlines de grootste operator op de luchthaven van London City.

Photobucket

Het is prachtig weer buiten wanneer ik me in de cockpit van een Fokker 50 van VLM Airlines bevind. Het is 10:45 en de OO-VLQ, genaamd City of Manchester, voert deze ochtend de vlucht naar London City uit, de luchthaven in het commerciële hart van Londen. Zelf had ik al eens met de OO-VLQ een kleine ‘fotoshoot’ mogen doen in augustus 2007, een foto van toen:


©Alexander Hille

Over de OO-VLQ

De OO-VLQ, het vliegtuig voor mijn vlucht naar London City, is een F-50 gebouwd in 1989. Het vliegtuig werd afgeleverd bij DLT, een regionale partner van Lufthansa. In 1995 ging dit vliegtuig dan vliegen voor het Spaanse Air Nostrum, een onderdeel van Iberia. Uiteindelijk kwam dit toestel op 20 september 2001 terecht bij VLM Airlines.

De piloten voor deze vlucht zijn captain Bart Smael en first officer Pieter Schuivens. Wanneer de technical log, de papieren met informatie over recent onderhoud aan het vliegtuig dat bij elke vlucht afgetekend moet worden door de piloot, is afgetekend en de stewardess het papier van de passagierstelling afgeeft, is de vlucht vertrekkensklaar. We vliegen volgende vlucht:

VG109 Antwerpen 10:55 – London City 10:55
Callsign: VLM09A (Rubens zero nine Alpha)


©Hauke Verrept

Van de ground controller krijgen we de NIK2E departure, dit is een Standard Instrument Departure die na het opstijgen van baan 11 een bocht naar rechts beschrijft richting NIK VOR. De runway voor takeoff is 11 met een initial altitude, de eerste toegestane hoogte om naar te klimmen, van 3000 voet. Vanaf NIK gaat de route dan verder via COA (Knokke), SASKI (punt in de Noordzee voorbij de Belgische en Nederlandse grens) en LOGAN richting London City voor de landing op baan 28.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Checklist F-50 – Yannick De Bel

Om 10:53 starten we de twee motoren en taxiën we de korte afstand naar runway 11. Voor ons is er nog een kleine jet die de baan oprijdt en de backtrack maakt.


©Yannick De Bel

©Hauke Verrept

©Aan het wachten tot het vorige toestel is opgestegen – Hauke Verrept

Nadat deze opgestegen is rijden we de runway op en maken we ook de backtrack om zo de maximale lengte van de baan te benutten.


©Hauke Verrept

©Hauke Verrept

©Klaar voor takeoff – Yannick De Bel

©Klaar voor takeoff – Hauke Verrept

Om 11:02 zijn we volledig klaar en stijgen we op. Vlak na takeoff maken we de bocht naar rechts richting NIK en worden we gecleared voor FL60 (6000 voet).


©Krijgsbaan met verkeerslichten waardoor auto’s moeten stoppen voor landende of opstijgende vliegtuigen – Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Langs rechts krijgen we een mooi uitzicht over de luchthaven van Antwerpen.


©Rechterkant is het begin van baan 29 -Yannick De Bel

Om 11:07 vliegen we al voorbij FL70 en stijgen we verder naar FL160. Op dit moment vliegen we nog tegen 190 knopen (kts) en is er op deze hoogte wind uit 105 graden met 45kts.


©Yannick De Bel

Onze uiteindelijke kruishoogte is FL180 waar we tegen de 220kts zullen vliegen. De maximum snelheid van de F-50 ligt op 224kts. Dit vliegtuig mag dan wel trager vliegen dan een jet, toch bespaart men met deze Fokker meer brandstof dan dat men deze route zou vliegen met bv. een Avro. Dat de vliegtijd dan 10 minuten langer is, kan dan geen kwaad.

Vermits de vlucht naar Londen niet lang duurt, wordt na het bereiken van de kruishoogte de briefing gehouden voor de landing in London City. De wind komt vanuit het zuiden waardoor er zijwind zal zijn op de baan in Londen. Doordat er maar één baan is in London City wordt de 28 gebruikt. De STAR, Standard Arrival Route, gaat via intersecties TRIPO, RIDLY en dan naar SPEAR om vervolgens voor baan 28 uit te komen om zo de ILS, een geleidingssysteem voor vliegtuigen, te onderscheppen.
Wanneer we inbound SASKI zijn nemen we contact op met London Control.
Een tijdje later dalen we alweer naar FL70 en komen we steeds dichter bij Londen.


©Yannick De Bel

De Thames komt dichterbij en we dalen naar 2000 voet om op deze hoogte de glideslope van baan 28 te onderscheppen. De glideslope van London City bedraagt 5,5 graden, waardoor het dit één van de steilste approaches ter wereld maakt.


©Yannick De Bel

Wanneer we deze onderscheppen duiken we naar beneden en krijgen we een prachtig zicht op London City.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©

©Yannick De Bel

Om 10:51 komen we neer op baan 28 en taxiën we naar de apron. Na even nog te hebben moeten wachten op de marshallers, parkeren we ons links van enkele Avro’s van British Airways en rechts van een Dornier van Cityjet.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Om stipt 10:55 staan we stil en kunnen de motoren worden uitgezet. De passagiers moeten nog even wachten met uitstappen omdat de Cityjet naast ons net zijn motoren aan het opstarten is.


©Yannick De Bel

Als iedereen is uitgestapt, eten we vanachter in de cabine lekkere broodjes met een drankje. De normale vertrektijd is voorzien voor 11:25, maar de passagiers laten nog even op zich wachten. De terugvlucht ziet er als volgt uit:

VG110 London City 11:25 – Antwerpen 13:45
Callsign: VLM10A (Rubens one zero Alpha)

De boarding begint pas rond 11:20. Eénmaal terug in de cockpit krijgen we de clearance voor een DET (Detling) departure vanaf baan 28 met een initial altitude van 3000 voet. Deze keer zal de co-piloot de hele vlucht vliegen. Om 11:40 rijden we de baan op en taxiën we naar het begin van runway 28.


©Yannick De Bel

Voor ons staat er een Cessna Citation (CS-DXJ) van Netjets, éénmaal wij van de baan af zijn kan dit vliegtuig opstijgen.


©Yannick De Bel

Om 11:42 staan we in positie en volledig klaar voor takeoff. Met de parking brake ingedrukt krijgen de motoren meer vermogen, en wanneer de remmen gelost worden schiet het vliegtuig snel vooruit.
Hieronder een filmpje van het opstijgen:


©Yannick De Bel

Om 11:43 komen we van de grond en niet veel later maken we een bocht naar rechts. Op de TCAS is te zien hoe druk het luchtruim boven Londen wel is.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Wanneer we de Belgische kust naderen passeren we links de Thortonbank, waar het grootste off-shore windmolenpark ter wereld wordt gebouwd.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Rond 13:19 beginnen we te dalen naar FL80. Het weer is nog altijd even goed en het zicht naar buiten is schitterend.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

We dalen verder naar FL60 en uiteindelijk dalen we naar 2000 voet. Voor ons ligt de Schelde en de stad Antwerpen. We vliegen over de haven en links passeren we de kathedraal en het historisch centrum.


©Yannick De Bel

©De haven van Antwerpen met de kerncentrale van Doel – Yannick De Bel

©Het centrum van Antwerpen – Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Dan duikt baan 11 voor ons op en landen we daar om 13:34.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Hauke Verrept

©Yannick De Bel

©Hauke Verrept

©Hauke Verrept

We verlaten de baan, met op het einde de Krijgsbaan, en taxiën naar stand 11.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Wanneer de passagiers het vliegtuig verlaten hebben, is het ook voor mij tijd om de cockpit te verlaten. Na afscheid te hebben genomen van de volledige crew, ga ik met de fiets terug naar huis met een prachtige ervaring om nooit te vergeten.

Met dank aan Cpt. Bart Smael, F/O Pieter Schuivens, F/A Caroline Camps, F/A Christiano Cucco, Flight Operations Manager Frans Dechaene, fotograaf Hauke Verrept en alle andere mensen bij VLM Airlines die deze reportage mogelijk hebben gemaakt.