De Noord-Atlantische terroristische plot

Augustus 2006 had de aanslagen van 11 september 2001 met gemak kunnen overtreffen indien de Britse politie te laat had ingegrepen. Maar liefst zeven vliegtuigen zouden midden in de vlucht worden opgeblazen, met een hoog dodental tot gevolg. De luchtvaart maakte toen kennis met een nieuw soort dreiging: vloeibare explosieven. Het is daarom dat tot op vandaag passagiers nog steeds geconfronteerd worden met beruchte 100 ml-maatregel.

Op de nacht van 9 augustus en 10 augustus 2006 arresteerde de Britse politie 24 moslims over heel Engeland. Dat gebeurde nadat de politie al vanaf juni dat jaar een Pakistaanse man schaduwde die terugkeerde vanuit zijn thuisland en waarbij in zijn bagage vloeistoffen werden gevonden die verbonden waren met batterijen. Dat leidde tot een verhoogde waakzaamheid en de komende weken hield men hem in de gaten. Uiteindelijk werd het in augustus dringend tijd dat hij en zijn handlangers zouden worden opgepakt. Er waren namelijk vermoedens dat er zeer binnenkort aanslagen gingen gebeuren met passagiersvliegtuigen.

De plannen die op 10 augustus aan het grote publiek werden meegedeeld, schokten de hele wereld. Er zouden minstens zeven vliegtuigen van Amerikaanse maatschappijen tussen Heathrow en Noord-Amerika worden opgeblazen tijdens de vlucht. Het ging om volgende vluchten:

  • 14:15 United Airlines UA931 naar San Francisco
  • 15:00 Air Canada AC849 naar Toronto
  • 15:15 Air Canada AC865 naar Montreal
  • 15:40 United Airlines UA959 naar Chicago
  • 16:20 United Airlines UA925 naar Washington
  • 16:35 American Airlines AA131 naar New York
  • 16:50 American Airlines AA91 naar Chicago

©

De manier waarop de vliegtuigen zouden worden opgeblazen, was nieuw en onbekend en zorgde voor een revolutie in de beveiliging op luchthavens. Michael Chertoff, secretaris van het Amerikaanse Homeland Security, deelde toen het volgende mee: “De verdachten planden een aanslag met vloeibare explosieven aan boord van commerciële vliegtuigen die vertrokken vanuit het Verenigd Koninkrijk met bestemming Verenigde Staten. (…) De terroristen planden om verschillende onderdelen van bommen, waaronder vloeibare explosieve ingrediënten, en ontstekingsmechanismen vermomd als dranken, elektronische toestellen of andere normale voorwerpen aan boord van het vliegtuig te brengen.” Hij voegde eraan toe dat de zelfmoordaanslagen praktisch op gelijke tijdstippen zouden gebeuren.

De locatie waar dit zou gebeuren, wordt door verschillende officiële instanties tegengesproken. Volgens Chertoff was het alleen de bedoeling om tijdens de vlucht boven de Atlantische Oceaan de toestellen op te blazen. Maar een Special Agent van de New Yorkse afdeling van de FBI zei op een veiligheidsconferentie dat het de bedoeling was om de vliegtuigen boven Amerikaanse steden op te blazen, en niet boven de oceaan zoals Chertoff beweert. De agent zei dat de informatie kwam van de MI5, de Britse veiligheidsdienst.


©Airliners.net – Andrew Hunt

Over het exacte tijdstip wanneer de aanslagen zouden plaatsvinden, is ook onduidelijkheid. Volgens sommigen was het de bedoeling om dit op 11 september 2006 te doen, maar mensen van de Amerikaanse Homeland Security beweren dat er geen aanwijzingen zijn voor de exacte datum. Wat wel zeker is, is dat het aanslagen zouden zijn op ongezien schaal, die zelfs 11 september zouden evenaren of overtreffen. Het aantal doden had wellicht in de duizenden gelopen en de economische schade voor de luchtvaartindustrie zou enorm geweest zijn.

Na de bekendmaking van deze plot heerste er chaos op Britse en Europese luchthavens. In het begin mochten passagiers niets van vloeistoffen, uitgezonderd babyvoeding, in hun handbagage meenemen. Daarna  mochten passagiers zelfs enkele dagen totaal niets van handbagage aan boord nemen uitgezonderd reisdocumenten. Ook op luchthavens op het Europese vasteland waren dergelijke strenge veiligheidsmaatregelen van kracht, waaronder ook op Brussels Airport.

Als gevolg van de verijdelde aanslagen introduceerde de Europese Commisie op 6 november 2006 de nieuwe regel voor handbagage. Er mag sindsdien enkel nog maar vloeistoffen worden meegenomen die verpakt zijn in een verpakking van maximaal 100 ml, en de totale hoeveelheid mag maar 1 liter per persoon bedragen.

Er is tot op vandaag nog steeds discussie over het nut van deze regel. Volgens sommigen is de regel belachelijk omdat er nog altijd vloeibare explosieven aan boord kunnen worden gebracht. Anderen beweren juist dat wel degelijk nodig is. Toch gaan er binnen de Europese Unie meer en meer stemmen op om de regel af te schaffen, mits een strengere aanpak van het scannen van bagage op luchthavens. Verwacht wordt dat het tegen 2012 (of vroeger) mogelijk moet zijn om de regel af te schaffen, zodat na meer dan vijf jaar passagiers terug zorgeloos kunnen reizen zoals voor die beruchte augustus 2006.

Avatar courtesy of Mario Aurich