Terwijl de Golfmaatschappijen zich één voor één duchtig aan het aansluiten zijn bij de verschillende grote allianties, blijft Star Alliance ervan overtuigd dat ze Emirates en co. niet nodig hebben. Dat zei de ceo van de alliantie, Mark Schwab op het ALTA Airline Leaders Forum in Panama City enkele dagen geleden. De voorbije maanden sloot Qatar Airways zich immers aan bij Oneworld, sloot Etihad Airways een samenwerkingsverband met Air France-KLM (Skyteam) en ging Emirates in zee met Qantas.
“Schijnbaar ongelimiteerd kapitaal heeft overduidelijk zijn limieten,” zei Schwab. “De overcapaciteit op gesatureerde markten begint zijn tol te eisen. Met andere woorden: de realiteit van de markt heeft eindelijk voor wat realisme gezorgd in Abu Dhabi, Doha en Dubai”. Schwab ging zelfs verder en zei dat Star eigenlijk blij was dat ze geen Golfmaatschappij onder haar leden telt, hoewel beide concurrenten nu wel voet aan grond hebben in het Midden-Oosten.
“We zien niet in wat ze zouden toevoegen aan Star Alliance. Het is heel duidelijk wat voor hen de voordelen zouden zijn als ze toetreden tot een alliantie, maar ze hebben op zich geen thuismarkt en ze voegen niks toe aan het netwerk dat we op dit moment nog niet hebben,” klonk het kritisch. Zo denken de andere allianties duidelijk niet: binnen 18 maanden treedt QR toe tot Oneworld, Emirates en Qantas werken vanaf maart 2013 samen en Etihad is al sinds oktober dit jaar partner van AF/KLM.
Interessante links:
06/09/2012: Qantas en Emirates sluiten megadeal, BA in de kou
09/10/2012: Qatar Airways bij Oneworld, lonkt naar CSeries
Dat zou wel eens een misvatting kunnen zijn voor *A, de toekomst zal het uitwijzen!
Star Alliance ziet Turkish Airlines als haar alternatief voor die Golfmaatschappijen. TK groeit aan een gelijkaardig tempo en richt zich ook meer en meer op transferverkeer via Istanboel. Star Alliance heeft er in dat opzicht wel gelijk in dat ze niets winnen met een golfmaatschappij, het enige (misschien wel grote) voordeel dat ze eruit halen is dat ze dan zelf misschien minder zouden lijden onder de groei van één van die golfmaatschappijen. Hoewel ik dat ook betwijfel, je ziet het genoeg, hevige concurrentie binnen een alliantie (SN ET, SN TK op de Afrikaanse markt om maar even een voorbeeld te geven).
Volgens mij heeft EK *A niet nodig.
Zeker nu de samenwerking met Easyjet vergroot werd in Europa en Qantas in Australie.
EK vliegt zelf ook al naar (bijna) elke grote luchthavens in Europa.
Er is ook een verschil tussen EK en het iets kleinere QR en EY.