Airbus maakt zich op voor Chinese mega-order

Er zijn op dit eigenste moment onderhandelingen aan de gang tussen de Europese vliegtuigbouwer Airbus en verschillende Chinese partijen om de verkoop van 150 toestellen af te sluiten. Dit zijn vaste orders en het wordt verwacht dat het aantal bestellingen met opties bij tot maar liefst 200 exemplaren kan oplopen. Daarbij zou ook plaats zijn voor enkele A380’s. Het bezoek van de Chinese president aan Frankrijk in november zou wel eens de ideale gelegenheid kunnen zijn om de deal definitief te beklinken, zo weet de Franse krant La Tribune.

Deze mogelijke order is een gigantische onderneming voor het dochterbedrijf van luchtvaartspecialist EADS. La Tribune haalt “goede bronnen” aan om te besluiten dat de fabrikant volop aan het onderhandelen is met zowel de autoriteiten als enkele luchtvaartmaatschappijen om 150 vliegtuigen te verkopen. Aan catalogusprijzen is die bestelling meer dan 12,5 miljard euro waard, maar uiteraard worden er fikse kortingen bedongen. De order omvat volgens die bronnen 120 A320’s, 20 A330’s en zeker 10 A350’s.


Hainan Airlines is één van de Chinese luchtvaartmaatschappijen die met A330’s vliegen

Als het er ook daadwerkelijk van komt, wordt dit de derde grote Chinese Airbus-order in de geschiedenis. In 2005 werd een bestelling van 150 A320’s afgesloten en twee jaar later mochten 160 exemplaren (110 A320’s en 50 A330’s) in het orderboek worden bijgeschreven. Dat het bezoek van de Chinese president Hu Jintao de officiële bekendmaking kan betekenen wordt afgeleid uit een communiqué van het ministerie van Economie op 10 september.

“In het kader van het bezoek van Hu Jintao zal de staatssecretaris van Transport, Dhr. Dominique Bussereau, van 10 tot en met 14 september een verplaatsing maken naar China,” klinkt het. Ook de reden voor het werkbezoek wordt niet achtergehouden en laat weinig ruimte voor discussie. “[Hij doet dit] om de Frans-Chinese samenwerking op het vlak van stadstransport en de uitbouw van de luchtvaart verder op punt te stellen”.

Ook in Europa is de Airbus A330 populair
© Daniel Asplund – airliners.net

In China is het zo dat luchtvaartmaatschappijen die een bestelling willen plaatsen, dat eerst moeten overleggen met de CASCG (China Aviation Supplies Import and Export Group). Pas als hun intenties zijn goedgekeurd, mag er worden overgegaan tot een vaste order bij de overeengekomen vliegtuigbouwer. Ook de National Development and Reform Commission (NDRC) moet het licht op groen zetten.

Het is dus duidelijk dat dit geen eenvoudige procedure is, en net daarom gaat staatssecretaris Bussereau onderhandelen in Peking. Een meeting met de NDRC staat gepland voor dinsdag (14 september). Bovenop de explosieve groei van luchttransport in China, moet de grote bestelling van A320’s het bestaan en de groei van de Airbus-assemblagelijn in Tianjin garanderen. Eind 2011 moeten daar per maand 4 A320’s van de band rollen.

De inhuldiging van de assemblagelijn in Tianjin, China
© Airbus

Volgens “bronnen dicht bij het dossier” is dat aantal van 150 vliegtuigen nog een “lage hypothese”. Dat getal kan makkelijk oplopen tot 200 toestellen. Daarvoor worden de zogenaamde aankoopopties aangehaald en het is mogelijk dat verschillende luchtvaartmaatschappijen besluiten om hun reeds lang afgedwongen opties om te zetten in vaste bestellingen. Onder meer voor de A380 (Air China) wordt dat verwacht (5 tot 10 exemplaren)*.

Avatar courtesy of Raymond Wang – airliners.net
* Ook China Southern heeft een uitstaande order (vast) voor 5 exemplaren, vooralsnog de enige verkopen in China.