Taca-toestel beukt in op auto’s in Honduras

Een passagiersvliegtuig van de Salvadoraanse luchtvaartmaatschappij Taca is gecrasht bij de landing in de Hondurese hoofdstad Tegucigalpa. Daarbij zijn volgens ooggetuigen mensen om het leven gekomen.

Aan boord van het toestel waren 124 passagiers. Het toestel schoof voorbij het einde van de korte landingsbaan en beukte in op verscheidene wagens. In die wagens kwamen meerdere mensen om het leven. Onder de doden zou zich onder meer Harry Brautigan bevinden, de voorzitter van de Centraal-Amerikaanse Bank voor Economische Integratie. Hij overleed kort na de crash aan een hartaanval.

Volgens Norman Garcia, de Hondurese minister van Economie en Handel – aan boord van de ongelukkige vlucht – was de landing heel moeilijk door het lage wolkenplafond. “Het toestel moest zijn eerste landingspoging afbreken en bij de tweede poging landde het toestel net voor de terminal, wat erop duidt dat het toestel al te ver op de landingsbaan was toen het de grond raakte.”

De vlucht TA 390 vanuit El Salvador werd uitgevoerd met een Airbus type A320. Het had als eindbestemming Miami in Florida. Net als bij het ongeval in Brussel, brak het toestel – nadat het tot stilstand kwam in een gracht – in verschillende stukken. Het vliegtuig had de registratie EI-TAF en was een Airbus A320 dat eigendom is van de Nederlandse maatschappij Martinair en zijn eerste vlucht uitvoerde in 2000.

Volgens CNN zijn de kapitein en zeker één van de passagiers dood verklaard. Verschillende anderen zijn gewond geraakt, waaronder de copiloot, die nog steeds vecht voor zijn leven. Van de ernst van de verwondingen is niet veel geweten. Het toestel schoof van de landingsbaan en raakte een paar auto’s op een snelweg net buiten de luchthaven. Twee wagens zaten vast onder de linkermotor van de A320 en moesten daar van onder uit gehaald worden door de brandweer.

De luchthaven Toncontin International Airport wordt al jaren aanzien als een van de meest gevaarlijke luchthavens ter wereld. Mede door zijn korte landingsbaan (5300 ft), primitieve navigatie- en landingshulpsystemen en dichtbijzijnde heuvels, is een landing in Honduras zeer geriskeerd. Er is trouwens geen ILS (Instrument Landing System) aanwezig om piloten te helpen bij de landing als er slechte zichtbaarheid is.

Door het feit dat de luchthaven zo’n kilometer boven zeeniveau ligt, maakt dat de piloten meer plaats nodig hebben om het toestel aan de grond te zetten. De heuvels net voor de landingsbaan zorgen ervoor dat de vliegtuigen een zeer steile daling moeten uitvoeren.

Eerder (1997) rolde een C-130 van de Amerikaanse luchtmacht van de landingsbaan alvorens in vlammen uit te breken en de drie bemanningsleden aan boord te doden. Het ergste ongeval dat er zich heeft voorgedaan is een toestel van Hondurese maatschappij in 1989 tegen één van de heuvels vloog en daarbij verloren 133 mensen het leven.

Het toestel brak in verschillende stukken
©Airliners.net
Foto van het toestel
©Airliners.net
Mensen proberen gewonden te redden
©HLN
Het toestel brak in stukken
©Airliners.net