Ryanair betrekt FlyBe in deal rond Aer Lingus

In juni vorig jaar lanceerde de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair nog maar eens een overnamebod op haar landgenoot Aer Lingus. Het was al de derde keer dat Michael O’Leary en de zijnen Aer Lingus wilden inlijven (na eerdere vruchteloze pogingen in 2006 en 2008), maar ook toen visten ze achter het net. De Europese Unie had het vooral moeilijk met mogelijke monopolievorming en Aer Lingus vond dat de waarde van hun bedrijf onderschat werd.

Sinds 2009 heeft Aer Lingus een nieuwe ceo (Christoph Muller, nvda) en die frisse wind door het bedrijf blijkt zijn vruchten af te werpen. In 2012 werden er anderhalf procent meer passagiers vervoerd (9,65 miljoen), en stegen de inkomsten met 8,2 procent tot bijna 1,4 miljard euro. De gemiddelde bezettings- graad steeg met ruim twee procentpunten tot 77,7 procent en de gemiddelde ticketprijs ging maar liefst zeven procent de lucht in (120,15 euro).

Ondanks deze mooie statistieken, daalde de netto bedrijfswinst met 52 procent. In 2012 haalde Aer Lingus een positief resultaat van 34 miljoen euro, tegenover ruim 71 miljoen euro een jaar eerder. De winst werd gedrukt door een uitzonderlijke uitgave van 26,5 miljoen euro, die naar eigen zeggen nodig was om zich te wapenen tegen de derde overnamepoging van Ryanair. Chief Executive Officer Christoph Muller noemde 2012 desondanks een ‘succesvol jaar’.

© Pieter-Jan Van de Vijver – flightlevel.be

2013 wordt volgens hem een jaar van groei en uitbreiding. ”We zullen het aantal vluchten naar Noord-Amerika met vijftien procent verhogen en we zetten vier van onze Airbus A320’s in vanuit Londen Heathrow in het kader van onze samenwerking met Virgin Atlantic. Verder zullen we één van onze lange- afstandstoestellen (type Airbus A330, nvda) gedurende de volgende drie winterseizoenen ter beschikking stellen van een grote Europese touroperator”’

Ondertussen zit ook Ryanair niet stil. Europe’s favourite airline is nog steeds op zoek naar manieren om de overname toch af te ronden. Geld is geen probleem, want de Ierse budgetmaatschappij maakte vorig jaar meer dan 500 miljoen euro winst en voorziet voor dit jaar een soortgelijk bedrag. Vorige maand werd de winstprognose nog opgetrokken van 460 naar 520 miljoen euro voor het hele boekjaar 2012. Enkel de Europese bedenkingen rond monopolievorming staan een nieuw bod in de weg.

Daarom komt FR nu op de proppen met een nieuw idee: de voorbije maanden werd er duchtig onderhandeld met het Britse FlyBe over een deal om een overname van Aer Lingus te verge- makkelijken. Nu er een akkoord gevonden is, werden de details op de London Stock Exchange openbaar gemaakt. De deal gaat enkel door als Ryanair daadwerkelijk Aer Lingus mag overnemen en betreft een soort FlyBe Ireland die de rol van EI moet vervullen.

© John Thompson – airliners.net

Zo zou Ryanair 43 routes binnen Europe overhevelen naar het nieuwe FlyBe Ireland. Daarvoor worden uiteraard ook de nodige slots en licenties overgedragen. Minstens negen Airbus A320’s (een nieuw type voor de maatschappij, nvda) worden dan ondergebracht bij FlyBe, samen met de nodige piloten, technici, managers en faciliteiten om alles vlot te laten verlopen. Ryanair zal een kapitaalsinjectie van 100 miljoen euro ter beschikking stellen en nog eens 50 miljoen euro werkfondsen storten.

FlyBe Ireland zou dan operationeel zijn met twee basissen in Dublin en Cork en krijgt het recht om de naam Aer Lingus nog drie jaar te gebruiken. Dat moet de maatschappij toestaan om haar eigen merk goed in de markt te positioneren binnen een realistische tijdspanne. Daarenboven werken beide luchtvaartmaatschappijen samen aan een business plan dat in het eerste jaar een winst van 20 miljoen euro moet opleveren (indien de inkomsten op hetzelfde niveau blijven als het jaar voordien).

Volgens FlyBe zou de transactie een goeie deal zijn, ook voor de aandeelhouders. Ze zou in lijn liggen van de bedrijfsstrategie om niet meer zo afhankelijk te zijn van de Engelse economie en verder te gaan met overnames. De Britten zeggen trouwens al 64 procent van de aandeelhouders te hebben overtuigd om hun goedkeuring te geven. Die goedkeuring kan trouwens niet meer ingetrokken worden als er niks aan de voorwaarden verandert.

Avatar courtesy of Pawel Cieplak