Ryanair mag Aer Lingus niet overnemen

Ryanair mag haar Ierse landgenoot Aer Lingus niet overnemen. Dat werd vandaag (woensdag) door de Europese Commissie medegedeeld. Een overname zou de concurrentie ondermijnen en zou de ticketprijzen te ver opdrijven. Het is al de derde keer dat de Commissie een overname van Aer Lingus door Ryanair verbiedt. In juni 2007 deed ze dit ook al voor gelijkaardige redenen, alsook in 2009. Ryanair zal het (voorlopig) dus maar moeten blijven doen met een kleine dertig procent van de aandelen in Aer Lingus.

Een overname zou, volgens de Europese Commissie, schadelijk zijn voor de consument en zou een monopoliesituatie creëren op zo’n vijftigtal routes waarop beide maatschappijen momenteel actief zijn. De mogelijke oplossing die Ryanair had voorgesteld zijn onvoldoende om de zware concurrentieproblemen die zouden ontstaan zijn op 46 routes op te lossen.

De oplossingen die Ryanair had aangeboden gingen onder meer over het vrijgeven van slots op deze probleemroutes. Verder zou Ryanair ook FlyBe 43 routes willen hebben laten overnemen van Aer Lingus, die volgens Ryanair een garantie zijn voor 20 miljoen euro winst per jaar. Ryanair was ook bereid om FlyBe 100 miljoen euro op voorhand te betalen. De routes tussen Londen Gatwick en Ierland zou Ryanair volledig overdragen naar British Airways. Toch zijn deze voorstellen niet voldoende. Concreet zou Ryanair nog steeds een monopolie hebben op 28 routes vanuit en in Ierland.

© Joost

Ryanair deelde onmiddellijk na de beslissing mee om deze aan te vechten aan het Europese Hof in Luxemburg. Ryanair had zo’n 700 miljoen euro geboden voor de Ierse maatschappij. “In tijden dat luchtvaartmaatschappijen in Europa fuseren om grotere concurrenten te worden, schroeft de Europese Commissie concurrentie en keuze in Europa terug, terwijl het ook de meer dan nodige consolidatie vertraagt”, aldus Ryanair.

De Ierse overheid is tevreden met de beslissing. Zij heeft zo’n 25 procent van Aer Lingus in handen, en vreest dat na een overname er veel jobs zullen sneuvelen en de competitie op vluchten tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk in gevaar komt.

Simplistisch gezegd is het probleem dus dat beide maatschappijen Dublin als (thuis)basis hebben. Net zoals bij de fusie tussen Olympic Air en Aegean Airlines, die beiden opereren vanaf Athene, is een te grote dominantie op eenzelfde markt het probleem. Dat is de reden waarom fusies of overnames tussen bijvoorbeeld British Airways en Iberia of Lufthansa en SWISS geen probleem zijn voor de Commissie.

Topman bij Aer Lingus, Christophe Muller, zei tevreden te zijn met deze beslissing. Aer Lingus heeft zich namelijk altijd gekant tegen de vijandige overname door Ryanair.