Virgin Atlantic lijdt recordverlies: salarissen bevroren

Virgin Atlantic, in 1984 opgericht door de beroemde miljardair en uiterst succesvolle zakenman Richard Branson, heeft met ingang vanaf 1 maart de salarissen van het personeel bevroren en heeft het ontwikkelen van een uitgebreid kostenbesparingsprogramma in een hogere versnelling gebracht. Het bedrijf kampt met een voorlopig verlies van 155 miljoen euro ten gevolge van de sterk gestegen brandstofkosten en de toegenomen concurrentie op de trans-Atlantische routes tussen Europa en Noord-Amerika.

De hele sector heeft inmiddels de gevolgen ondervonden van de sterk gestegen brandstofkosten. De ene maatschappij kon hierop anticiperen met onder andere hedgingpraktijken, andere maatschappijen snoeiden in het aanbod of voerden herstructurering door. Sinds december vorig jaar is Virgin Atlantic voor 49% eigendom van Delta Air Lines. Deze laatste werkt op de trans-Atlantische routes echter ook samen met de Air France-KLM Group. Ook de zogenaamde Air Passenger Duty-tax die in het Verenigd Koninkrijk van toepassing is en de luchthaventaksen die in het VK de duurste van alle luchthavens ter wereld zouden zijn, jagen de kosten van de luchtvaartmaatschappij verder hoogte in.


©Anthony Barrett

Naast het bevriezen van de salarissen zet de maatschappij ook in op het overschakelen van viermotorige naar twin-engined toestellen die stukken zuiniger zijn en ook operationeel goedkoper uitvallen. Tussen 2015 en 2020 wil de maatschappij al haar Boeing 747-400’s en Airbus A340-600’s vervangen hebben met de nieuw ontwikkelde Boeing 787-9 Dreamliner (15 toestellen). De maatschappij heeft ook nog 6 Airbus A380-800’s in bestelling. Of deze toestellen daadwerkelijk zullen geleverd worden in 2015 is nog af te wachten. De vloot van de maatschappij bestaat momenteel uit tien tweemotorige A330-300’s, 19 viermotorige A340’s en 12 Boeing 747-400’s.

Virgin Atlantic kondigde begin deze maand aan dat ze haar binnenlandse operaties gaat uitvoeren onder de naam Little Red. Deze short-haul vluchten worden ingelegd vanaf London Heathrow naar Edinburgh, Aberdeen en Manchester. Met Airbus A320’s zullen er negen dagelijkse vluchten uitgevoerd worden naar Schotland en drie naar Manchester. De eerste vluchten gaan van start op 31 maart. De toestellen zullen geleased worden van het Ierse Aer Lingus.