Eerste vlucht A350-900: een overzicht

Einde van de live feed. Hieronder een chronologisch overzicht van de gebeurtenissen vandaag naar aanleiding van de maiden flight van de A350 XWB.
09:00 Start van het A350 XWB-event in Toulouse Blagnac.

09:11 Het is een relatief zonnige dag in Toulouse met toch nog wel enkele wolken van tijd tot tijd op zo’n 900 voet. Er staat een lichte noordoostelijke wind en de temperatuur bedraagt op dit moment zo’n 15 graden.
LFBO 140700Z AUTO 03004KT 350V100 9999 BKN009 15/13 Q1018

09:31 Het aan boord gaan van de voltallige crew, bestaande uit zes leden, eerder deze ochtend.

09:37 De motor zijn gestart en het toestel is bijna klaar om te taxiën.

09:48 Het toestel staat nabij de holding point van runway 32L, juist ten westen van de baan. De vlucht zal plaatsvinden in het gebied tussen Toulouse en de Pyreneeën.

09:51 Het toestel rijdt baan 32L op.

09:55 Toestel staat op baan 32L, ready for departure.

10:01 De A350-900 komt voor de eerste keer van de grond.

10:12 Toestel zit op ongeveer 12.000 voet met landingsgestel nog niet ingetrokken.

10:34 Toestel zit op zo’n 12.000 voet ten westen van Carcassonne.

10:28 Tegen iets voor 14:00 moet het toestel terug nabij Toulouse Blagnac zijn waar er voor de landing een fly-by zal worden gemaakt boven de runway.

Gear rectraction.

12:24 Het toestel vliegt nog steeds op zo’n 13.000 voet, maar tegen hoge snelheid (zo’n 400kts, 760 km/u grondsnelheid).

13:01 Het toestel is geklommen naar FL250 (25.000 voet) waar het toestel dezelfde testen zal doen als op de lagere hoogte. De speed die het toestel zal aanhouden is Mach 0.80.

13:33 AIB350 is al terug gedaald naar FL120 en zal binnen een klein halfuur terugkomen naar Toulouse voor de fly-by en de landing op baan 32L.

13:39 De wielen komen terug naar buiten en het toestel wordt geconfigureerd met de flaps in landingconfiguratie voor de approach.

13:48 Het toestel zit recht voor baan 32L en daalt verder.

13:54 Het toestel passeert 4.000 voet.

13:57 Het toestel maakt een fly-by op 1.000 voet.

14:04 Het toestel landt op baan 32L.

14:13 De A350-900 taxiet terug naar de Airbus-site.

14:29 De A350-900 taxiet naar het delivery center voor een ‘complete and final stop’.

14:42 De crew komt uit het vliegtuig en wordt onder applaus van het publiek verwelkomd door onder meer EADS CEO Tom Enders.

Het einde van een geslaagde eerste vlucht van de A350 XWB.

 

Extra informatie
14 juni 2013, een belangrijke dag voor Airbus. Vandaag zal de nieuwste telg van de grote Airbus-familie zijn eerste vlucht maken. Het is al van 27 april 2005 geleden, met de A380, dat Airbus met een gloednieuw toestel de lucht in gaat. Vandaag zal de A350-900, de variant tussen de kleine -800 en de grotere -1000, zijn maiden flight maken.

Aan boord van het toestel zijn 6 crewleden bestaande uit 2 testpiloten, 1 Test Flight Engineer en 3 Flight Test Engineers. De twee piloten zullen samen met de Test Flight Engineer de cockpit bemannen. Links zit Peter Chandler, sinds 2000 bij Airbus en sinds 2011 Chief Test Pilot. Zijn collega rechts van hem is Guy Magrin, sinds 2003 bij Airbus en ex-gevechtspiloot bij de Franse luchtmacht. Achter hen zit Pascal Verneau die al sinds 1999 bij Airbus zit en betrokken was bij het testen van onder meer de A380 en de A340-600. De drie Flight Test Engineers zullen de verschillende posities bemannen in het vliegtuig en het verloop van de vlucht in de gaten houden.

Verwacht wordt dat het toestel rond 10:00 zal vertrekken vanaf baan 32L om de stad Toulouse te vermijden. Initieel zal het toestel naar een hoogte klimmen van 10.000 voet. Net zoals met de eerste A380-vlucht in 2005, zal het landingsgestel van het toestel na het opstijgen uitgeklapt blijven. Het is pas wanneer de hoogte van 10.000  voet wordt bereikt dat het landingsgestel zal worden ingeklapt. Nadien wordt er doorgeklommen naar 25.000 voet. Nadien zal het toestel klimmen naar 43.000 voet voor verscheidene hoogte- en snelheidstesten. Als alles is afgewerkt keert de A350 terug naar Blagnac waar het op een hoogte van 1.000 voet over de baan zal vliegen alvorens te landen.

Cockpit van de A350.


Overzicht bestelling alle A350-varianten: