Etihad Airways heeft een ‘nieuwe’ luchtvaartmaatschappij opgericht: Etihad Regional. De in Abu Dhabi gevestigde maatschappij koopt een derde (33,3%) van de aandelen van de Zwitserse regionale maatschappij Darwin Airlines. Die maatschappij zal haar huidige merknaam zien verdwijnen voor het nieuwe Etihad Regional.
Na de aankoop van aandelen in Air Berlin, Air Serbia en Aer Lingus zet Etihad haar Europese expansie voort. Met Etihad Regional start Etihad voor het eerst een regionale maatschappij. Die heeft als doel om secundaire Europese bestemmingen te verbinden met belangrijke Europese steden waar Etihad op vliegt om zo de aansluiting naar het wereldwijde netwerk van Etihad te kunnen maken.
Het Zwitserse Darwin heeft als hoofdkwartier Lugano en heeft haar grootste basis op de luchthaven van Genève. Met een vloot van tien Saab 2000’s vliegt Darwin naar 21 bestemmingen in Europa. Etihad zal dat netwerk nu uitbreiden. Volgend jaar zouden er achttien nieuwe bestemmingen bijkomen, waaronder ook naar vijf belangrijke Europese bestemmingen van Etihad: Amsterdam, Parijs, Düsseldorf, Belgrado en vanaf juni ook Zürich. Via Düsseldorf, Zürich en Berlijn zal er aansluiting zijn op het netwerk van Air Berlin en via Belgrado op dat van Air Serbia.
De toestellen zullen in de kleuren van Etihad worden geschilderd met op de romp ‘Etihad Regional’. Vannachter zal op de staart deels het Etihad-logo prijken alsook de Zwitserse vlag. Onderaan de staart zal er ‘Operated by Darwin Airlines’ vermeld worden.
Darwin werd in 2003 opgericht en zal door de samenwerking met Etihad fors kunnen groeien. Hoeveel vliegtuigen er in de toekomst zouden bijkomen is niet bekend.
Etihad zal ook dagelijkse vluchten (A330-300) naar Zürich opstarten om aan te sluiten op het regionale netwerk.
Een op zen minst interessante ontwikkeling… Ze zijn de eerste van de VAE carriers die zoiets starten zeker? Ik heb het gevoel dat ze min of meer hun eigen alliantie maken bij Etihad, gewoon door dingen te kopen 🙂
Ik vraag me af wat voor voorwaarden de piloten krijgen bij etihad regional? Dezelfde als onder Darwin of meer iets naar de ‘rijke’ kant zoals bij etihad?
Inderdaad interessante ontwikkeling, elke VAE carrier heeft een beetje zijn eigen strategie m.b.t. allianties.
Qatar Airways sluit zich aan bij een echte alliantie OneWorld,
Etihad koopt minderheidsbelangen in andere luchtvaartmaatschappijen (AirBerlin, AirSerbia, JetAirways, …).
En Emirates koopt gewoon zoveel mogelijk vliegtuigen momenteel hebben ze 384 vliegtuigen in bestelling!
Vanuit algemeen standpunt gezien is dit inderdaad op zen minst een bijzondere ontwikkeling, zulk soort netwerken bestonden vroeger wel meer maar zijn de laaste jaren minder aanwezig, Etihad ziet er blijkbaar wel heil in.
Van de andere kant moet ik zeggen dat ik er niet in het bijzonder fan van ben omdat dit natuurlijk weer niets dan concurrentie is tegen de al zo in de problemen zittende europese airlines en dat van een concurrent die om het zo te zeggen over ‘ongelimiteerde’ geldreserves van de oliesjeiks daar beschikt … dus echt gelijke concurrentie zou je het ook niet kunnen noemen, maar we zullen zien.
Hopelijk heeft dit ook geen nadelig effect op de vluchten naar Brussel want het feit ze een route opstarten naar Zurich om vanaf daar hun regionale netwerk te voeden wil ook zeggen dat het in de toekomst evengoed zou kunnen zo zijn dat de vlucht naar Zurich een upgrade krijgt, BRU-AUH gesloten wordt en met regionaal toestel van/naar Zurich te vliegen vanuit BRU, maar laten we hopen dat het zo ver niet komt.
Van persoonlijk standpunt wel een interessant iets, laten we zien en wie weet zien we ze ooit toch in BRU of op zen minst dan in AMS.
“Hopelijk heeft dit ook geen nadelig effect op de vluchten naar Brussel want het feit ze een route opstarten naar Zurich om vanaf daar hun regionale netwerk te voeden wil ook zeggen dat het in de toekomst evengoed zou kunnen zo zijn dat de vlucht naar Zurich een upgrade krijgt, BRU-AUH gesloten wordt en met regionaal toestel van/naar Zurich te vliegen vanuit BRU, maar laten we hopen dat het zo ver niet komt.”
Zurich is maar een deel van het nieuwe netwerk eh, ik denk dat je Dusseldorf en Amsterdam als grotere bedreigingen kan zien voor Brussel. Maar de bedoeling van Etihad is niet om hun eigen markt te kannibaliseren, maar om nieuwe Europese markten aan te boren waar ze geen of niet genoeg toegang toe hebben met hun Europese partners. Daarom is Darwin zo’n geschikte partner als regionale maatschappij met de ervaring om buiten de eigen ‘thuismarkt’ te opereren met een geschikte vloot qua capaciteit.
Brussel heeft geen hub-rol in het netwerk van Etihad, iets wat Amsterdam, Zurich, Düsseldorf, … wel zijn (sommige in grotere mate dan andere), maar dat wil niet zeggen dat Brussel onnodig is voor Etihad. Ik was eerder dit jaar bij een lezing van James Hogan (de ceo van Etihad) in Amsterdam (toen hij daar was voor de launch van de Etihad-vluchten naar Amsterdam). Hij benadrukte toen heel uitdrukkelijk dat een deel van hun Europese succes te danken is aan hun non-hub routes. Hij noemde daarbij de voorbeelden Brussel en Manchester als twee sterkhouders van hun Europese netwerk. Ondanks de groeiende hub-strategie in Europa zei Hogan toen steevast te blijven geloven in de sterke OD routes die ze de afgelopen tien jaar (Etihad bestaat dit jaar nog maar 10 jaar) hebben opgebouwd, net omdat die hub-strategie erop is gericht om de Europese markt verder uit te diepen, niet om bestaande routes in gevaar te brengen.
Erg interessante man trouwens, die James Hogan (en na de lezing heel erg bereid om met iedereen te praten, ook gewoon vragen van studenten wilde hij met veel plezier beantwoorden of er mee in discussie gaan, op één voorwaarde, je moest hem aanspreken met “James”). Hij heeft Etihad mee vormgegeven vanaf een leeg blad papier (wat hij een ENORM voordeel noemt in vergelijking tot het proberen te veranderen van maatschappijen met een lange historie) en dat met 100% support van het lokale bestuur. Daar kan je in Europa alleen maar van dromen. Dat ze ginder het geld hebben helpt natuurlijk enorm, maar dat kan je Abu Dhabi (laat staan Etihad zelf) moeilijk kwalijk nemen. Hoe zou je zelf zijn als je in zo’n rijk gebied het bestuur mee bepaald en je weet dat de transportsector een belangrijk element van je toekomst zal zijn.
Het grote wachten is nu of Etihad ook in Alitalia zal stappen. Nu AirFrance-KLM besloten heeft niet deel te nemen in de €300 mln kapitaalsverhoging van Alitalia, is AZ naarstig op zoek naar een nieuwe sterke industriële partner en er wordt al lang gespeculeerd dat dit Etihad zal zijn.