Een verrassend nieuwtje vandaag op de website van Ryanair: de luchtvaartmaatschappij opent vanaf volgende maand een nieuwe basis in Rome Fiumicino, met zes toestellen, en plant zelfs vluchten naar Brussels Airport (3x dag) en Barcelona El Prat. Dat is het gevolg van de geplande expansie vanuit Fiumicino, die vanaf oktober 2014 over twaalf toestellen zal beschikken. Dat doet de prijsvechter naar eigen zeggen om tegemoet te komen aan de eisen van zakenreizigers. Vorige week kondigde Ryanair nog aan dat het binnenkort ook flexibele tickets zal aanbieden, nog zo’n maatregel om de belangrijke zakenreizigers aan te trekken.
Volgens Ryanair waren veel zuid-Italiaanse luchthavens vragende partij voor een bijkomende verbinding naar Rome Fiumicino en speelt de luchtvaartmaatschappij hierop in door zes toestellen te baseren in FCO. Tegen oktober 2014, wanneer de eerste toestellen van de nieuwe bestelling worden afgeleverd, moet de basis groeien tot minstens tien à twaalf toestellen. Dat zei Michael Cawley, Deputy Chief Executive en Chief Operating Officer van Ryanair op een persconferentie in Rome dinsdag (26 november).
Die toestellen zullen ingezet worden op een aantal belangrijke binnenlandse routes naar zuid-Italië. Vanaf 18 december zullen er meerdere dagelijkse vluchten opgestart worden van Rome FCO naar onder meer Catania en Palermo (op Sicilië) en Lamezia (in Calabrië), respectievelijk vijf, vier en twee keer per dag. Zo kunnen vele Italianen toch nog voor een schappelijke prijs hun familie bezoeken voor Kertstmis, klinkt het. Er werd ook bevestigd dat de toestellen vanaf volgend jaar ingezet zullen worden op dagelijkse vluchten naar Brussels Airport en Barcelona El Prat.
De drie nieuwe binnenlandse routes zullen het aantal Italiaanse steden die vanaf Rome bediend worden op negen brengen (er wordt ook gevlogen naar Alghero, Bari, Brindisi, Cagliari, Comiso en Trapani vanaf Rome Ciampino). Volgens Ryanair zullen in het komende jaar veel van deze binnenlandse vluchten overhevelen van Ciampino naar Fiumicino, om daar de grootste hub voor binnenlandse vluchten te maken. De vrijgekomen slots in Ciampino zullen dan weer gebruikt worden om nieuwe internationale verbindingen op te starten.
Nog een interessant gegeven is dat Ryanair de hand uitsteekt naar het noodlijdende Alitalia, een concurrent die tot voor kort maar al te graag in het nauw gedreven werd. De prijsvechter heeft aangeboden om Alitalia-passagiers voor een prijs van 50 euro enkele reis mee te nemen om zo de kosten voor de Italiaanse luchtvaartmaatschappij te drukken. Er werd zelfs een onderhoud gevraagd met de top van Alitalia om uit te zoeken hoe beide maatschappijen kunnen samenwerken aan de herstructureringen bij Alitalia.
Hopelijk heeft Brussels Airport z’n broek niet te ver moeten afzakken om FR op BRU te laten vliegen. Amper meerwaarde en onnodige concurrentie.
De hand uitsteken naar het noodlijdende Alitalia, ik heb hier wel vragen bij. 50 euro is duurder dan het gemiddelde Ryanair ticket. Dus extra winst voor Ryanair.
Kleine rechtzetting: in het bericht op de Ryanair website staat letterlijk:
“Ryanair also confirmed the 6 aircraft allocated to this new Rome Fiumicino base will also offer daily business flights to Brussels (Zaventum) and Barcelona (El Prat).”
Volgens mij is het bovenstaande artikel dus deels gebaseerd op een vertaalfout. Ik interpreteer het als volgt: de zes toestellen die in Rome gebaseerd staan gaan vooral domestic flights uitvoeren. Daarnaast zullen ze ook vanuit Rome enerzijds naar Brussel (Zaventum :D) en Barcelona vliegen. Benieuwd om te zien of het effectief EBBR zal worden.
Rechtzetting waarvan? Ik vind het vrij duidelijk. Ryanair vliegt vanaf 2014 dagelijks naar Brussels Airport, daar is toch niks fout aan te interpreteren. Er staat duidelijk uitgelegd dat het gaat om een basis in Rome met vluchten binnen Italië en ook dagelijkse verbindingen naar Brussel en Barcelona.
BRU-FCO
Brussels Airlines
Alitalia
Vueling
Ryanair
….
Who’s next?
Or…..Who’s going to (having to) give up?
Interesting battle..place your bets.