Pechweek voor US Airways op route naar BRU

De voorbije week was geen al te goede voor US Airways van en naar Brussel. De laatste vijf dagen ondervond de maatschappij op de route tussen Philadelphia en Brussel al drie incidenten, die telkens voor serieuze vertragingen zorgden. De maatschappij is actief op de route met afwisselend de B767-200 en B757-200.

Het eerste incident vond afgelopen zondag (24/11) plaats in Brussel. Vlucht US751, uitgevoerd door een B757-200, was klaar voor de oversteek naar Philadelphia en werd van de gate gepusht. De motoren werden gestart en de pushback car was ontkoppeld, maar toen de bestuurder de steering pin (om het neuswiel bestuurbaar te maken voor de pushback car) uit het neuswiel trok, ging het mis. Het toestel begon al gas te geven en ging recht op de pushback inrijden. Het grondpersoneel kon de captain nog net op tijd verwittigen die alle remmen dichtsloeg. Door deze bruuske stop zou iemand van het cabinepersoneel gewond zijn geraakt. Of er uiteindelijk schade was aan het toestel door de pushback car is niet bekend. De vlucht werd alleszins stopgezet en het toestel werd op een afgelegen parkingplaats gezet. Uiteindelijk vertrek het toestel dan toch rond 19:10 met meer dan acht uur vertraging richting Philadelphia.

Op woensdag (27/11) vonden zowel het tweede als derde incident plaats. Vlucht US750, deze keer uitgevoerd door een B767-200, komende van Philadelphia ondervond bij aankomst aan de Europese kust motorproblemen. De exacte details omtrent het probleem zijn niet bekend. Het toestel week daarop uit naar de luchthaven van Dublin. Daar kon het toestel na controle in de namiddag verder vliegen naar Brussel waar het rond 16:20 aankwam, goed voor een vertraging van meer dan acht uur.

Door de late aankomst van het toestel werd de terugvlucht naar Philadelphia uiteraard ook vertraagd. Het toestel kon pas rond 17:30 opstijgen in plaats van de voorziene 10:55. Maar het leek wel alsof het bewuste toestel behekst was. De 767 zou ten noorden van de Azoren ‘mechanical problems’ ondervonden hebben, en week daarom uit naar de luchthaven van Lajes. Die ontvangt wel eens vaker toestellen die de Atlantische Oceaan oversteken en die in de problemen komen.