Zoals vorig jaar werd aangekondigd is Iberia volop bezig met een grote vernieuwing van haar langeafstandsvloot. Niet alleen zijn er al vijf nieuwe A330-300’s geleverd en twee oudere A340-300’s uit de vloot gehaald, maar ook het interieur van de lange A340-600’s wordt volledig vernieuwd. Het Spaanse FlyNews kon een kijkje nemen achter de schermen bij de onderhoudsfaciliteiten van Iberia op de luchthaven van Madrid Barajas.
Begin vorig jaar nam Iberia de eerste van haar acht bestelde A330-300’s in ontvangst. Die toestellen moeten de A340-300’s in de langeafstandsvloot van Iberia vervangen. Momenteel zijn er al vijf afgeleverd en de komende lente worden ook de overige drie afgeleverd. Iberia nam ook nog eens acht opties, met voorziene levering tussen 2015 en 2017. De tweemotorige Airbussen zullen alle A340-300’s vervangen. Iberia heeft er al twee met pensioen gestuurd en heeft er nu nog elf van in haar vloot.
De zeventien A340-600’s zal de maatschappij de komende jaren nog niet vervangen, hoewel de IAG-group van British Airways en Iberia wel al leverlingsslots van zowel de A350 als de B787 heeft genomen. Die zouden op termijn ook de A340-600’s en de A330-300’s gaan vervangen.
In tussentijd worden de A340-600’s dus volledig vernieuwd. Iberia introduceerde vorig jaar een volledige nieuwe cabine met nieuwe zetels. Die zijn al aanwezig in de A330’s en zullen nu ook op alle A340-600’s worden geïnstalleerd. Samen met onder andere aanpassingen in haar terminal 4 op Madrid Barajas wil Iberia haar service verbeteren. Hieronder enkele foto’s genomen in de hangar van Iberia tijdens zo’n volledige vernieuwing. Alle foto’s kunnen bekeken worden op de Spaanse website Fly-news.es
©Fly-news.es
©Fly-news.es
©Fly-news.es
©Fly-news.es
Ik vlieg over een maand met een Airbus a340-600 van Iberia naar Bogota. Hoop dat ik een vliegtuig heb dat al omgebouwd is, want de oude inrichting (zonder inflight entertainment system) is wel erg gedateerd
Gisteren teruggekomen uit Mexico stad met Iberia A340-600. Helaas nog niet met nieuw interieur. Inderdaad is dit oude interieur zeer gedateerd en loopt Iberia mijlen achter op de concurrentie. Die slag zijn ze eindelijk aan het inhalen (veel te laat…). Er zijn nog maar een handvol A340-600 omgebouwd (ik meen 5) en het duurt nog tot eind 2015 tot ze allemaal het nieuwe interieur hebben. Nog even wachten dus……