Virgin Atlantic stopt met kangoeroeroute

Virgin Atlantic stopt na bijna 10 jaar met het vliegen naar Sydney. De zogenaamde kangoeroeroute tussen Londen en Sydney zal vanaf 5 mei enkel door British Airways en Qantas worden gevlogen, met British Airways tevens de enige Europese maatschappij die dan nog naar Australië vliegt. De route is voor Virgin Atlantic niet langer doenbaar.

Vanaf 5 mei stopt Virgin Atlantic met haar vluchten naar Sydney. Die worden met de A340-600 uitgevoerd via Hong Kong. Maar de route is niet langer winstgevend door ‘stijgende kosten en een moeilijk economisch klimaat’. “Externe factoren zoals stijgende kosten en een zwakker wordende Australische dollar hebben onze winstgevendheid aangetast,” zegt Virgin Atlantic CEO Craig Kreeger. “Dit zijn nog steeds moeilijke tijdens voor de luchtvaartindustrie en als deel van onze strategie om efficiënter te opereren, moeten we onze vliegtuigen op routes inzetten met een juist vraagniveau om het financieel haalbaar te houden.”

De concurrentie op het segment Hong Kong-Sydney is niet mals. Home carrier Cathay Pacific verbindt Hong Kong maar liefst vier keer per dag met Sydney en ook het Australische Qantas is actief tussen beide steden, die de route sinds kort met een A380 uitvoert. Maar dat is natuurlijk niet de enige concurrentie. Er is ook grote druk door maatschappijen zoals Emirates die vanaf Dubai zelf naar 5 Australische steden vliegt. Zo kan er met Emirates vanaf meer dan 30 Europese steden met één tussenstop naar Australië worden gevlogen. Maar vooral de samenwerking tussen Emirates en Qantas, dat haar Europese vluchten nu via Dubai uitvoert, hebben wellicht hun invloed gehad.


© Allen Zhao- Virgin Atlantic A340-600 op de luchthaven van Sydney.

Vorige zomer zei Virgin Atlantic nog dat het een tweede Australische route, naar Melbourne, vanuit Hong Kong aan het onderzoeken is. Virgin noteerde een toename van het aantal passagiers vanuit Sydney, volgens hen net door de samenwerking tussen Emirates en Qantas omdat passagiers Hong Kong boven Dubai zouden verkiezen. Terwijl vroeger van het aantal passagiers dat Virgin vanaf Sydney vervoerde ongeveer de helft in Hong Kong afstapte en de helft mee naar Londen doorvloog, was er een verschuiving te zien van meer passagiers die naar Londen doorvlogen.

Routes naar Australië zijn voor veel Europese maatschappijen een hoog risico en met een geringe winstmarge. Het is daardoor dat bijna geen enkele Europese maatschappij zich waagt op deze route. Zo moest Virgin Atlantic alleen al voor de route naar Sydney continu drie vliegtuigen inzetten, terwijl er op bv. op veel langeafstandsroutes naar Noord-Amerika of Afrika maar één vliegtuig per route moet worden ingezet. Ook het overnachten van de crews is voor Europese maatschappijen kostelijker omdat er op twee bestemmingen moet overnacht worden. En de ticketprijzen naar Australië zijn trouwens niet evenredig met de afstand, waardoor de yields onder druk staan. Vele maatschappijen uit het Midden-Oosten en Azië kunnen veel concurrentiële prijzen aanbieden als gevolg van hun lagere operationele kosten. Maar hoe zit het dan met British Airways?

British Airways vloog tot 2012 zelfs twee keer per dag naar Sydney, telkens via Bangkok en Singapore. De route naar Bangkok werd na decennia toch stopgezet. British Airways vloog in het verleden al met zowel de B777-200 als de B747-400 op de route Londen-Singapore-Sydney gevlogen, maar zette vanaf het zomerseizoen 2013 haar nieuwe B777-300 in. Dat moest volgens de maatschappij haar toezegging tonen voor het Australische continent.


© Yannick De Bel

British Airways zag met het vertrek van Qantas naar Emirates in maart 2013 een belangrijke partner verloren gaan. Het switchen naar de B777-300 was voor BA dan ook een goede stap om de performance van de route te verbeteren alsook de verhuis van Terminal 3 naar Terminal 5, wat voor een betere aansluiting zorgt van het Europese netwerk.

Het vertrek van Virgin Atlantic is dus goed nieuws voor British Airways, wat een concurrent minder betekent voor dit moeilijk marktsegment. Maar dat zou misschien niet voor lang zijn. Afgelopen zomer maakte Turkish Airlines plannen bekend om vluchten op te starten naar Sydney vanaf Istanboel, die de maatschappij zelfs op termijn non-stop zou willen uitvoeren.

Avatar door Jayden Laing