Eerste commerciële vlucht met Split Scimitar Winglets

Gisteren vond er een allereerste commerciële vlucht uit met een B737-800 uitgerust met de nieuwe Split Scimitar Winglets. Het toestel van United werd in juli vorig jaar uitgerust met het nieuwe ontwerp van winglet, maar voerde gisteren pas voor het eerst een commerciële vlucht uit tussen Houston en Los Angeles.

Bij de installatie wordt de huidige winglet van de B737 behouden maar wordt er aan de top een geplooid stuk aan toegevoegd en aan de onderkant een ventraal stuk. Die aanpassing moet de drag of weerstand van het toestel verminderen en zorgt voor een brandstofbesparing van ongeveer anderhalve tot twee procent. Die vermindering komt bovenop de reductie in weerstand die de normale winglets al realiseerden.

FR© United

Maar welk effect hebben die winglets nu? De ‘gewone’ winglets van de B737’s zorgden al voor een flinke reductie. Zij blokkeren de lucht die van de onderkant van de vleugel (hogere druk) naar de bovenkant (lagere druk) stroomt via de vleugeluiteinden. Daardoor worden de vortices rond de vleugel verminderd (de spiraalvormige figuren die je soms ziet bij landende vliegtuigen bij vochtig weer). Voorts vergroten ze ook ‘fictief’ het vleugeloppervlak, waardoor de vleugel meer lift kan creëren.

De Split Scimitar Winglets gaan nog een stapje verder, en door hun ontwerp vergroten ze het vleugeloppervlak nog meer. Daardoor wordt de gegenereerde lift beter verspreid over de lengte van de vleugel. Onderstaande afbeelding moet dit visualiseren:

FR© Boeing

United werd vorig jaar de launch costumer voor de nieuwe winglets ontworpen door Aviation Partners Boeing. De bedoeling is om de B737-800’s en B737-900’s hiermee uit te rusten. Samen met de winglets op de B757’s en de B767’s zullen die goed zijn voor een jaarlijkse brandstofbesparing van 200 miljoen dollar.

FR© United