Tunisair en Egyptair incident in Brussel

Gisteren (4 juli) vonden er op 5 uur tijd twee incidenten plaats op Brussels Airport met een A320 van Tunisair en een A320 van Egyptair. Beide toestellen landden veilig op baan 25L maar staan wel vast in Brussel met technische problemen en beschadigingen.

TU788 – Unsafe gear
Het eerste incident deed zich voor met vlucht TU788 van Tunis naar Brussel. Het toestel dat de vlucht uitvoerde was een A320 (TS-IML) en had bij de aankomst in Brussel problemen met het neuswiel. Toen het toestel rond 11:40 op approach was voor baan 25L maakte de crew volgens onze bron gewaag van een een ‘unsafe gear’. Daarop werd besloten om de landing af te breken en een missed approach uit te voeren.

Enkele minuten later kwam het toestel voor een tweede keer terug voor een landing op baan 25L. De brandweer stond paraat ter hoogte van de B-pier om in geval van problemen tijdens de landing op te kunnen treden, maar moest niet tussenbeide komen.

De crew zou niet meer in staat zijn geweest om het neuswiel te besturen. Daarop blokkeerde het toestel ongeveer een halfuur baan 25L. Brussels Airport ging daarom verplicht over in het gebruik van een single runway waarbij 25R zowel werd gebruikt voor vertrekkende als voor aankomende vluchten.

Het toestel staat momenteel nog steeds aan de grond in Brussel. Bij vertrek in Tunis zou er ook al een probleem zijn geweest met het neuswiel.

MS726 – Bird strike
Enkele uren later was het tijd voor het volgende incident. Vlucht MS726 van Brussel naar Cairo, dat werd uitgevoerd door een A320 (SU-GCB), kreeg kort na het opstijgen (16:11) te maken met een bird strike. Daarbij raakte één van de motoren beschadigd. De crew verwittigde ATC en vroeg om terug te keren naar Brussel.

Een echte emergency was het niet, want de cockpitcrew antwoordde negatief op de vraag van ATC of ze een emergency wou declareren. Het toestel stopte de klim op 2.000 voet en maakte onmiddellijk een visuele approach voor baan 25L. De crew meldde ook geen hulp nodig te hebben op de grond.

MS726 keert terug naar Brussel.

Om 16:20 landde het toestel op baan 25L waarna het naar de gate taxiede. Daar werd zichtbare schade aan de fan blades waargenomen en de uitgaande vlucht werd geannuleerd. Het toestel staat net zoals de A320 Tunisair aan de grond in Brussel, maar wel met schade aan de motor.