Update 26/10/2010: In een interview met de Turkse website Airkule geeft de gezagvoerder van vlucht TK1937, Hasan Birgiz, toe dat hij een menselijke fout maakte. “Toen we de reverse thrust van motoren nummer 2 en 3 aanzetten, gaf ik per ongeluk meer vermogen aan de meeste linkse motor,” zei de man. Naar eigen zeggen voelde men in de cockpit niks, maar kwam een technieker melden dat er schade was aan de motor.
Een Airbus A340 in Brussel is de laatste jaren een zeldzaamheid geworden, maar wat zondagochtend met één van de toestellen gebeurde overtrof zowat alles. Een toestel van de Turkse luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines raakte omstreeks tien uur lokale tijd betrokken bij een incident op Brussels Airport, maar daarbij vielen gelukkig geen gewonden.
Vlucht TK1937 werd uitgevoerd door TC-JDN en naderde rond een uur of tien na een vlekkeloze vlucht landingsbaan 25L in Brussel. Nadat het hoofdlandingsgestel de grond raakte, bleef het neuswiel om één of andere reden langer in de lucht dan normaal het geval is. De rechtervleugel creëerde plots meer lift, waardoor het toestel naar links kantelde.
Op een bepaald moment was de linkervleugel zodanig ver gedaald dat de meest linkse motor met zijn onderkant de grond raakte. De bemanning kreeg daarna terug controle over het toestel en rolde veilig uit tot aan het eind van de landingsbaan. De cowling van de motor liep lichte beschadigingen op, het toestel staat op het moment van verschijnen van dit artikel nog steeds geparkeerd aan de C-pier, tot Airbus toestemming geeft voor een ferryvlucht.
© 4X6ZK – airliners.net
Turkish Airlines stuurde een andere Airbus A340-300, registratie TC-JDK, als vlucht TK5757 naar Brussel om de gestrande passagiers op te vangen. Zij konden met een vertraging van 8 uur hun bestemming bereiken. De Turkse en Belgische luchtvaartautoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het incident. Het weer op het moment van het incident was goed, zoals blijkt uit onderstaande METARs.
EBBR 240820Z 24007KT 9999 VCSH SCT022 SCT037 07/05 Q1010 NOSIG
EBBR 240750Z 24008KT 9999 VCSH SCT026 06/04 Q1010 NOSIG
Volgens een persbericht dat Turkish Airlines op maandag (25 oktober) in het Turks verstuurde, heeft de gezagvoerder van de vlucht in kwestie inmiddels vrijwillig zijn ontslag ingediend.
Hoorde het daarnet ook op de radio. Ben benieuwd naar de oorzaak. Ik gok op zo’n windshear als bij die Lufthansa die met zijn vleugel bijna de grond raakte.
Als je de weersomstandigheden op die moment bekijkt, denk ik eerder aan een menselijke fout. Als de gezagvoerder nadien vrijwillig ontslag neemt versterkt dat mijn vermoeden alleen maar.
En maar zeggen dat ik een uur voor het ongeluk zat te spotten op 25L.
Of ze hebben gezegt aan de captain dat hij €20.000 kreeg als hij ‘vrijwillig’ ontlsag nam.
Als de werkelijke oorzaak weersomstandigheden zijn wint TK er niks bij om de captain geld aan te bieden zodat hij “vrijwillig” ontslag zou nemen. Dat geeft net de indruk dat het de captain zijn schuld is en dan heeft geen positief effect op het imago van TK. Als ze gewoon zeggen dat weersomstandigheden de oorzaak zijn, dan kan niemand de schuld op TK en/of de captain steken en is er dus ook geen reden waarom hij weg zou moeten. Dat “vrijwillig” ontslag kan door meerdere dingen komen, maar als je de weersomstandigheden op die moment eens goed bekijkt twijfel ik sterk of dat de oorzaak is.
Ik begrijp niet dat men de reverse thrust van motor 2 en 3 aanzet en niet van alle 4 de motoren, is dit een bepaalde procedure of heb ik het verkeerd begrepen?
Verder vraag ik me ook af, wat moest de first officer nu die fout begaan, wie zou er dan ontslaan worden?
De gezagvoerder is namelijk verantwoordelijk voor de hele vlucht.