Duitsland verplicht Emirates prijzen op te drijven

In tijden van crisis letten mensen en dus ook reiziger nog meer dan anders op wat ze uitgeven. Wie het vliegtuig neemt, kiest veelal voor de goedkoopste optie en is ook meestal bereid om daarvoor een kleine omweg te maken. Eén van de maatschappijen die hier op maar al te graag op inspelen, is Emirates Airlines uit de Verenigde Arabische Emiraten. Via megahub Dubai verbinden ze zowat alle grote steden ter wereld met elkaar, vaak voor een fractie van de prijs van een rechtstreeks ticket.

Dat zou de indruk kunnen wekken dat Emirates een soort lange afstands-Ryanair zou zijn. Dat is echter niet het geval, het is een echte full service carrier. Aan boord van de vliegtuigen zijn er op de meeste vluchten 3, maar steeds minstens 2 vervoersklassen, iedereen beschikt over een on demand-entertainmentsysteem, er worden miles verdiend, maaltijden en ongelimiteerde softdrinks worden in de ticketprijs inbegrepen, bij storingen worden passagiers ondergebracht in hotels, enzovoort.


© Konstantin Von Wedelstaedt – airliners.net

Met die tactiek hebben ze in de Verenigde Emiraten de harten van veel reizigers gewonnen, zowel toeristen die zo goedkoop mogelijk van A naar B willen geraken, als de zakenreiziger die ook tijdens de vlucht nog een paar zaken wil afwerken met de nodige luxe. Zo zijn ze kunnen uitgroeien tot de grootmacht die ze nu zijn, met 130 widebody-vliegtuigen (met 150 bestellingen) en zo’n 2000 vluchten per week naar meer dan 90 bestemmingen verspreid over heel de wereld.

Duitsland is samen met het Verenigd Koninkrijk één van de belangrijkste markten in de strategie van Emirates. Het verzorgt per week immers 49 vluchten per week vanuit hub Dubai International Airport naar vier Duitse luchthavens (Frankfurt, Dusseldorf, Munchen en Hamburg). Op veel routes concurreert het dus met thuisspeler Lufthansa en vaak is Emirates de goedkopere van de twee. En dat is nu net waar het Duitse Ministerie van Verkeer een einde aan wil stellen.


© Carl J. Maroney – airliners.net

Het zet druk op luchtvaartmaatschappijen van buiten de Europese Unie (een poging tot het verdoezelen van hun eigenlijke doel, zijnde Emirates) om de prijzen van tickets in de premium cabins (business en first class) te verhogen en niet meer onder de prijs van Europese maatschappijen te gaan. Daarop stapte Emirates naar de Europese Commissie met de vraag een onderhoud te krijgen met de Duitse Minister van Verkeer, Peter Ramsauer. Zij zeggen dat deze maatregel niet goed is voor de consument.

Andrew Parker, senior vice president van Emirates, vertelde Reuters donderdag (19 november) dat dit niet door de beugel kon voor de maatschappij. “Het is alsof Mercedes zou klagen over de prijzen die Lexus hanteert,” klonk het. In een brief van de Duitse overheid stond dat het illegaal was voor maatschappijen van buiten de EU om onder de prijs van andere airlines te gaan op routes vanuit Duitsland naar niet-EU bestemmingen.


© David Morrell – airliners.net

Het doet daarvoor beroep op de bilaterals tussen beide landen en regels die opgelegd zijn door het Europees Parlement. “Deze maatregel heeft niet enkel effect op Emirates, wij hebben ook aan andere luchtvaartbedrijven uit niet-EU landen gevraagd hun lage tarieven van de markt te halen,” stond in de brief die de voorzitter van het Duitse Kantoor voor Luchtvaart, Andreas Marquardt, naar Andrew Parker van Emirates stuurde.

Zoals eerder gezegd, gaat het enkel om de duurdere vervoersklassen en slechts op bepaalde routes. Men heeft blijkbaar enkel problemen met de verbindingen tussen Frankfurt en Johannesburg, Hamburg en Singapore en Berlijn en Singapore. Maar zelfs met hogere prijzen zegt Emirates dat een terugtrekking uit de Duitse markt niet aan de orde is. Het zet echter wel wat druk op Duitsland door te zeggen dat ze nog voor vele miljarden euro’s aan bestellingen bij de Airbus heeft openstaan.