Airbus stopt mogelijk met productie A380 vanaf 2018

Airbus zal mogelijk vanaf 2018 de productie van de A380 stopzetten. Dat zei Airbus’ CFO Harald Wilhelm vandaag op een meeting in Londen. Airbus heeft de markt van de dubbeldekker misschien verkeerd ingeschat, geeft Wilhelm toe. Airbus heeft dit jaar nog geen enkele koper gevonden voor de dubbeldekker.

Na zeven jaar productie van de A380 lijkt het einde misschien al in zicht. Net zoals de nieuwe B747-8i van Boeing lijkt het tijdperk van de viermotorige toestellen voorbij. Beide hebben maar weinig kopers gevonden voor de twee types. Dit jaar zou het eerste jaar worden sinds de indiensttreding van de A380 dat er geen enkele bestelling is geplaatst door een luchtvaartmaatschappij. Enkel een leasingbedrijf heeft een bestelling geplaatst voor 20 exemplaren, ook al zijn er nog geen klanten voor gevonden.

Voor de jaren 2015, 2016 en 2017 wordt er nog break-even verwacht voor het toestel, maar vanaf 2018 is dat onzeker. De ontwikkeling van het toestel heeft meer dan 20 miljard euro gekost. Het toestel is het populairst bij de belangrijke klant Emirates, dat 140 bestellingen heeft.

Dit jaar werden er al 6 bestellingen geannuleerd door het Japanse Skymark, dat de toestellen ging opereren in een high-density-configuratie. Maar ook Air France zou willen afzien van de laatste 2 van een bestelling van 12. “Het is een excellent vliegtuig, maar het werkt alleen op de juiste bestemmingen,” zegt Air France CEO Alexandre de Juniac.

Singapore Airlines was de launch costumer voor de A380 – © Yannick De Bel

Toch hoeft het toestel geen stille dood te sterven. Grootste afnemer Emirates heeft interesse in een upgrade van de motoren van de A380. Dat moet de brandstofefficiëntie verbeteren. Maar Airbus staat er twijfelachtig tegenover vanwege de hoge kosten die dat met zich meebrengt.

Een upgrade van de motoren kan Airbus al snel 2 miljard euro kosten omdat de vleugel daarvoor zou moeten worden aangepast. Tevens zou het een goede 4 jaar duren eer de upgrade voltooid kan zijn.

Momenteel heeft Airbus 318 bestellingen voor de A380, een vierde van wat het ooit dacht te verkopen bij de start van de promotie in 2000. Airbus krijgt het toestel niet verkocht aan de maatschappijen waarvoor Airbus dacht dat het een uiterst geschikt vliegtuig zou zijn. Zo is de klantenportefeuille in Azië bedroevend klein.

De ontwikkeling van de populaire tweemotorige vliegtuigen zoals de B787 en de A350 liggen mee aan de basis van de doodsteek voor de viermotorige B747’s en A380’s. Tweemotorige vliegtuigen zijn goedkoper te opereren en goedkoper in onderhoud.

Vandaag raakte overigens ook bekend dat Qatar Airways de levering van de eerste A350 voor onbepaalde tijd uitstelt. Normaal was die levering voorzien voor 13 december, maar dat gaat dus niet door. Zowel Airbus als Qatar Airways willen geen verklaring geven.