Europese maatschappijen tegen Noorse nieuwkomer

3 grote Europese luchtvaartmaatschappijen willen stappen ondernemen tegen de plannen van Norwegian Air International (NAI) om met trans-Atlantische vluchten te beginnen en hebben bezwaar aangetekend bij de Europese Commissie.

Air France, KLM en Lufthansa hebben zich aangesloten bij de Amerikaanse tegenstanders van de Noorse luchtvaartmaatschappij die in Ierland geregistreerd is. Ze beweren dat door het tewerkstellen van Thais personeel gebaseerd in Ierland, de Scandinavische maatschappij Noorse arbeidswetgeving omzeilt.

De aanvraag van NAI om naar de VS te mogen vliegen ligt al een lange tijd op tafel bij het Amerikaanse departement van transport. De Europese Commissie steunt de maatschappij echter in haar plannen en vraagt de VS om rekening te houden met de ‘Open Skies agreement’, een internationale overeenkomst om de liberalisering van de regels en wetten in de internationale luchtvaartindustrie te beschermen en zo een vrijmarktomgeving te creëren voor de commerciële luchtvaart.

©Norwegian

In een open brief aan de voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker en verschillende EC commissarissen, dringen Air France, KLM en Lufthansa samen met een aantal Europese vakbonden van piloten en cabinepersoneel er bij de EC op aan negatief te reageren op de aanvraag van NAI.

NAI wordt ervan beschuldigd “misbruik te maken van Europese sociale standaarden in de luchtvaartsector” door het aanwerven van Thais personeel door een agentschap uit Singapore.

“Als we Norwegian Air International toestaan om te beginnen gebruikmaken van Thaise bemanning op de routes tussen de EU en de VS dan zullen anderen snel volgen. In de EU zullen banen verloren gaan en zullen er gecreëerd worden. De VS heeft tijdelijk het verzoek van Norwegian Air International om de buitenlandse maatschappij toe te laten afgewezen. De Europese Commissie moet nu een sterk standpunt innemen en voorkomen dat NAI Europese sociale normen en wetgeving misbruikt door gebruik te maken van Thais personeel uit Ierland. We moeten Europese banen behouden in plaats van ze uit te besteden aan andere continenten.” Dat vertellen de tegenstanders van Norwegian.