Australische A380’s binnen 48 uur weer in de lucht

Luchtvaartmaatschappij Qantas zou haar vijf operationele A380’s binnen de 48 uur terug normaal kunnen inzetten. Dat zijn topman Alan Joyce op vrijdag (5 november) aan de internationale pers. Eerst moeten er wel nog uitgebreide onderzoeken gebeuren aan de Rolls-Royce Trent 972-motoren en die mogen geen onregelmatigheden aan het licht brengen. Pas dan zal het licht op groen gezet worden.

De Australiërs beslisten donderdag om de volledige A380-vloot tot nader order aan de grond te houden, nadat één van de toestellen een zogenaamde uncontained engine failure te verduren kreeg. Dat gebeurde in motor nummer 2 (aan de linkerkant van het toestel, het dichtste bij de romp) net na het opstijgen vanaf de luchthaven Changi in Singapore. Na twee uur brandstof dumpen, landde het toestel nadien veilig terug in Singapore.

Nog alles koek en ei een paar jaar geleden…
© H. Goussé

“Gedurende de hele nacht zijn ingenieurs en mechaniekers van Qantas samen met hun collega’s van Airbus en Rolls-Royce in de weer geweest om de initiële oorzaak van het probleem op vlucht QF32 van gisteren bloot te kunnen leggen,” meldde CEO Alan Joyce op een persconferentie in de ochtend van 5 november in Sydney. “We zijn met hen overeengekomen dat we een acht uur durende check-up gaan doen van de motoren”.

“Er is een team ingenieurs van Rolls-Royce vanuit Groot-Brittannië naar Sydney gekomen en een groep ingenieurs van Qantas en Rolls-Royce zijn vertrokken naar Los Angeles om ook daar die nazichtenui te vieren. We denken dat die onderzoeken binnen 24 tot 48 uur zullen afgerond zijn op al onze A380’s en als we geen abnormaliteiten vinden, zullen die vliegtuigen terug de lucht in gaan”, voegde hij eraan toe.

Singapore Airlines, dat haar A380’s ook heeft uitgerust met de Rolls-Royce Trent 970’s (weliswaar de minder krachtige versie), besliste gisteren dat ze uit voorzorg hun A380-vertrekken zouden vertragen om de nazichten te kunnen doen. Gisteravond laat zijn alle toestellen uiteindelijk vrijgegeven voor de dienst en voerden ze – uiteraard met vertraging – hun geplande vluchten uit. Lufthansa meldde dat zij geen extra onderzoeken zullen doen.

Joyce bevestigt overigens dat de bemanning van QF32 gisteren na de noodlanding in Singapore inderdaad moeilijkheden had om motor nummer 1 (de meest linkse) af te sluiten. De brandweer, die talrijk aanwezig was bij hun aankomst, moest grote hoeveelheden (corrosief) schuim in de motor spuiten om hem te ‘verdrinken’. Maar tot op dat punt reageerde de motor volgens de CEO normaal op de inputs van de piloten.

Hij vertelde er nog bij dat enkele van de banden van het toestel tijdens het uitrollen op de baan zijn gesprongen, door het feit dat het vliegtuig nog “heavy” was; maar deed dit af als bijzaak in deze omstandigheden. “Het lijkt erop dat er een uncontained engine failure is gebeurd, en enkele delen van de motor zijn inderdaad in de vleugel gegaan. Dat is wat deze failure zo belangrijk en schrikwekkend maakt.”

“Er waren ‘drie ervaren gezagvoerders’ aan boord van vlucht QF32. De operating captain heeft Joyce persoonlijk verteld dat hij er gedurende de hele vlucht “vertrouwen in had dat er geen issues waren met de veiligheid van de vlucht”. Er waren 443 passagiers en 26 bemanningsleden aan boord van het vliegtuig, dat gisteren een noodlanding moest maken in Singapore. Er vielen gelukkig geen gewonden.

Blijf meediscussiëren op ons forum