Focus @: Jetstar Airways

In deze nieuwe Focus @ hebben we het over de opkomst van een Australische lowcostmaatschappij. Op enkele jaren tijd is de maatschappij uitgegroeid tot een geduchte concurrent in de Australische en Aziatische regio.

Op 1 december 2003 maakte CEO Geoff Dixon van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas bekend dat ze een low-cost-maatschappij zouden oprichten die de concurrentie zou aangaan met Virgin Blue op de Australische markt. Virgin Blue kwam in Augustus 2000 op de markt, wat een grote impact had op de binnenlandse vraag. Qantas zag al snel dat ze een groot deel van haar marktaandeel aan het verliezen was aan Virgin Blue. Vandaar de oprichting in 2003 van Jetstar Airways. Deze nieuwe maatschappij ontstond uit de resten van Impulse Airlines, een maatschappij die Qantas eerder al had opgekocht. Een groot deel van de vliegtuigen (B717-200’s) en personeel van Impulse kregen dus Jetstar als nieuwe werkgever. Jetstar plaatste ondertussen al een bestelling van 23 A320’s die een jaar later zouden aankomen.


©Airliners.net – Martin Eadie

Een succesvolle start
De eerste vlucht vond plaats op 25 mei 2004 van Newcastle naar de nieuwe base op Melbourne Avalon Airport en Jetstar vervoerde die dag al 8000 passagiers. De eerste internationale vluchten begonnen op 1 december 2005 naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. Aan de start van Jetstar had men 15 miljoen Australische dollar besteed voor marketing. Een maand na de eerste vlucht was Jetstar hierdoor volgens een enquête de achtste bekende merknaam van Australië, niet slecht voor een maatschappij die pas begonnen was. De zaken gingen goed en de B717’s werden stilaan vervangen door de A320’s die in 2003 besteld waren. Deze nieuwe vliegtuigen bieden plaats aan 177 passagiers.


©Airliners.net – Jonathan Rankin

Jetstar Asia Airways
Een tweede zustermaatschappij werd opgericht in 2004: Jetstar Asia Airways. Deze ‘nieuwe’ maatschappij zou vluchten uitvoeren vanaf haar basis in Singapore met vier A320’s. Qantas heeft 49% van de aandelen en de rest is in het bezit van de overheid van Singapore (19%) en van twee zakenmannen. Men begon met zeven routes naar Shanghai, Hong Kong, Taipei, Pattaya, Jakarta, Surabaya en Manila. Toch konden de routes naar Shangai, Jakarta en Surabaya niet van start gaan. De Chinese overheid liet namelijk niet toe dat buitenlandse low-cost-maatschappijen zowel naar Peking als naar Shangai vliegen.


©Airliners.net – Andrew Hunt

In 2005 kreeg de maatschappij toestemming om naar Phnom Penh en Siem Reap in Cambodja te vliegen. In december 2005 kreeg de maatschappij financiële problemen en een CEO-wissel was het gevolg. In juli 2006 besloot Qantas om Jetstar Asia Airways in Singapore en Jetstar Airways in Australië samen te voegen tot één merknaam. De groei in Zuid-Oost-Azië ging trager dan in Australië. Jetstar Asia breidde daarom verder uit en het was de eerste buitenlandse maatschappij die op de nieuwe luchthaven van Bangkok Suvarnabhumi landde. De huidige vloot van de Aziatische divisie van Jetstar bestaat uit 7 A320’s.

Internationale expansie
Ondertussen was Jetstar in Australië ook niet blijven stilzitten. In maart 2007 had Qantas 9 A320’s besteld voor Jetstar en in november van 2007 sloot de maatschappij een akkoord voor een bestelling van 108 A320’s, bestaande uit 68 vliegtuigen en 40 purchase rights. Deze bestelling hield ook de aankoop van 17 A321’s in. De eerste A321 kwam in maart 2008 aan.
Qantas, dat al enkele niet zo succesvolle routes naar Azië had, dacht met de lowcoststructuur van Jetstar hier verandering in te brengen. Dezelfde routes zouden dan meer winst kunnen opleveren. Datzelfde jaar in december ontstond dan ook Jetstar International, dat verre bestemmingen zou gaan uitvoeren. Jetstar International begon op 23 november 2006 met het uitvoeren van vluchten met 2 A330-200’s. De eerste route was van Melbourne naar Bangkok. Latere routes waren Melbourne – Phuket en Sydney – Ho Chi Minh. Met de levering van een derde vliegtuig startte Jetstar ook met routes naar Bali en Honolulu. Met het nieuwe zomerseizoen dat op 25 maart 2007 begon, startte men ook met routes naar Osaka, Nagoya en Kuala Lumpur.


©Airliners.net – John Richard Thomson

Jetstar Pacific Airlines
Pacific Airlines was een Vietnamese maatschappij die in 1991 begon met het uitvoeren van vluchten. Na enkele herstructureringen kocht Qantas uiteindelijk 27% van de aandelen. Pacific Airlines werd omgevormd tot Jetstar Pacific en opereert sindsdien ook als lowcostmaatschappij. De maatschappij vliegt vanaf de luchthaven in Ho Chi Minh naar 8 binnenlandse bestemmingen in Vietnam. De vloot bestaat momenteel uit 6 vliegtuigen (5 B737-400’s en 1 A320), maar heeft bekendgemaakt om tegen 2014 een 30-tal A320’s leasen.

The future looks bright
Jetstar vliegt ondertussen ook al binnenlandse vluchten in Nieuw-Zeeland. Dat Jetstar het dus goed doet, kan niet ontkent worden. De maatschappij is populair bij Australiërs en lijkt de concurrentie met Virgin Blue goed aan te kunnen. Momenteel bestaat de vloot van Jetstar uit 33 A320’s met nog 29 die geleverd moeten worden en 40 opties, 6 A321’s en 6 A330’s. Jetstar heeft ook een bestelling bij Boeing van 15 B787’s. Daarmee wil het intercontinentale vluchten gaan uitvoeren naar Europa via Azië en vanaf Australië naar de westkust van de VS. De eerste leveringen van de B787’s waren voorzien voor augustus 2008, maar door de gigantische vertraging zal Jetstar nog lang op haar B787’s moeten wachten. De B787 heeft tot op heden nog niet eens gevlogen waardoor de eerste B787 in service wellicht pas ergens (hopelijk) volgend jaar zal vliegen. Welke bestemmingen Jetstar in Europa zal aandoen is nog niet bekend. In een artikel van het Laatse Nieuws van 6 januari 2009 staat er een idee over de eventuele opstart van een route naar Charerloi door Jetstar International. “Het gaat echter om een project dat nog veraf is – men spreekt van 2011 – waarvoor bovendien een verlenging van de start- en landingsbaan nodig is”, aldus Belga. Verder spreken 2 Australische kranten over de bestemmingen Athene en Rome en anderzijds Milaan en München. Veel speculaties dus. Het zal dus afwachten worden welke Europese bestemmingen Jetstar wil aandoen en of het de concurrentie met Air Asia X kan aangaan. Een verhaal dat dus de komende maanden zal vervolgd worden.


©Airliners.net – Tim Bowrey