Olielekken gevonden in verschillende A380’s

De motorproblemen op verscheidene Airbus A380’s blijken dan toch erger dan aanvankelijk gedacht. Waar Qantas er enkele dagen geleden nog rotsvast van overtuigd was dat hun toestellen binnen de 48 uur weer de lucht zouden ingaan, moeten ze nu toegeven dat er nog abnormaliteiten zijn vastgesteld en extra inspecties vereist zijn. Ook Singapore Airlines en Lufthansa zeggen nu dat er vervangingen zitten aan te komen van hun Trent 970’s.


© Tobias Thieben – airliners.net

De Australische luchtvaartmaatschappij zei op zondag (7 november) dat het twee Trent 972’s zal moeten vervangen op een A380 in Sydney en eentje op een toestel in Los Angeles. Singapore Airlines en Lufthansa meldden dat ook zij twee vliegtuigen van nieuwe motoren moeten voorzien. De twee andere gebruikers van ’s werelds grootste passagierstoestel, Emirates en Air France, deelden mee dat zij geen enkel probleem ondervinden. Zij gebruiken immers motoren van Engine Alliance, en geen Rolls-Royces.

Volgens de eerste bevindingen van het onderzoeksteam van de NTSB, in samenwerking met de Australische ATSB, ligt een faling van één van de turbines aan de basis van het incident in Singapore donderdag (4 november). Net na het opstijgen begaf de turbine het en kreeg de bemanning te maken met een uncontained engine failure. Enkele turbinebladen werden uit het omhulsel geslingerd en kwamen terecht in de vleugel. Daarbij werd onder andere één hydraulische leiding geraakt.

In een normale turbinemotor zijn twee compressors (één onder lagere druk en één onder hoge druk) gekoppeld aan twee turbines achtering de motor (eveneens lage en hoge druk). De eerste compressor (die met de lage druk) is gekoppeld aan de lagedrukturbine (die zich helemaal achteraan bevindt) en de twee binnenste eenheden van compressor en turbine zijn ook aan elkaar gekoppeld. De eerste assemblage geeft de “N1”-waarde aan, terwijl het binnenste stelsel de “N2” weergeeft.

Bij Rolls-Roycemotoren is daar echter nog een onderdeel bijgevoegd. Er is naast de hoge- en lagedrukassemblage ook nog een combinatie van compressor en turbine die op gematigde druk werken. Het is die turbine die het bij het incident vorige week begeven zou hebben. Uit een Airworthiness Directive van Airbus uit augustus blijkt dat die door slijtage naar achter kan schuiven, en daar in contact komen met niet-bewegende delen van de lagedrukturbine met desintegratie van de turbinebladen tot gevolg.


© Kevin Scott – airliners.net

Een andere aanwijzing is een test die Rolls-Royce dezelfde maand gedaan heeft op haar fabrieksterreinen in het Britse Derby. De Trent 1000, die toen op de testbank stond, is de logische opvolger van de 900-serie en heeft ongeveer dezelfde opbouw dan haar voorganger. Het is het nieuwe model van de Britse motorbouwer en zal onder meer gebruikt worden op de nieuwe Boeing 787. Tijdens de test in augustus liep het echter mis en kreeg ook die motor te maken met een uncontained engine failure.

Een onderzoeker, die niet bij naam genoemd wil worden, zegt dat “de gelijkenissen tussen beide gevallen zeer groot zijn”, maar Rolls-Royce weigert gedetailleerd commentaar te geven op het incident bij de test van de Trent 1000. Volgens bronnen uit de industrie zou het gaan om een olielek dat ontwikkelde tijdens high power test runs van de motor, waarna de olie vuur vatte. De verbinding tussen de compressor en turbine met middelhoge druk zou het daarop begeven hebben, waardoor de turbine in overspeed raakte.

Het is dus alarmerend dat er olielekken gevonden zijn in ten minste 5 verschillende Rolls-Royce Trent 970- of de iets krachtigere Trent 972-motoren bij zeker 3 luchtvaartmaatschappijen. Experts menen sporen van een oliebrand te herkennen in de schade aan motor 2 van QF32 en grote delen van de betreffende turbine zou teruggevonden zijn op het Indonesische eiland Batam. Qantas meldde dat het haar A380’s nog zeker 3 dagen aan de grond zal houden en dat passagiers herboekt zullen worden op andere vluchten binnen de 24 uur.