Wie de Vlaamse kranten openslaat, of hun websites bezoekt, kan er niet omheen: de Airbus A380 krijgt het zwaar te verduren. Het Laatste Nieuws publiceert een lijst van maatschappijen die met toestellen van het A380-type vliegen. Zo weet je tenminste welk gevaar je te wachten staat. Want vliegen met een A380 staat zo goed als zeker gelijk aan een crash. Tenminste, zo lijkt het als je het artikel erop naleest.
De Morgen gaat nog een stapje verder en zet de A380 neer als ‘de grootste ramp die de vliegtuigindustrie heeft meegemaakt’.
Maar klopt dat wel? Zijn de verwijten gegrond?
A380 met Rolls-Royce Trent 900 motoren
Zelf zijn we erg geschrokken van deze harde standpunten én de mediabelangstelling voor de A380.
Een chronologie.
Tijdens een vlucht tussen Signapore – Sydney komt een A380 toestel van Qantas in de problemen. Eén van de motoren begeeft het. De piloten krijgen het toestel veilig aan de grond, maar de schade aan het toestel is groot. En, nog belangrijker, een crash werd vermeden. Daags na het incident staan de kranten vol.
Onderzoek op het bewuste vliegtuig laten duidelijk zien dat de oorzaak van de problemen bij de motoren van het toestel liggen. Deze motoren zijn van het type Rolls Royce Trent 900. Geen motoren die rechtstreeks uit de Airbus-stal komen dus.
De A380 wordt door Airbus ontworpen en in elkaar gezet in Toulouse (en andere Europese steden). De motoren voor het toestel worden gemaakt door andere fabrikanten. Dit is nodig omdat bij het ontwerpen van motoren heel wat know-how en technische kennis vereist is. De specifieke fabrikanten zijn hierin gespecialiseerd. Eén van hen is Rolls Royce. Hun motoren komen voor op enkele A380’s. Op de overige toestellen zitten motoren van het type Engine Alliance GP-7200.
Een Rolls-Royce Trent 900 motor in assemblage
En hier begint de verwarring. Aangezien het toestel een Airbus is, krijgt dat bedrijf heel wat commentaar. Tegelijkertijd zijn de motoren die het probleem veroorzaakten gemaakt door Rolls Royce. Dat bedrijf blijft intussen zo goed als buiten schot, ondanks hun fabricagefout. Intussen heeft Airbus te kampen met een enorm imagoprobleem, en krijgen veel mensen bang om met hun toestellen te vliegen.
Ons oordeel? Airbus heeft een minimaal aandeel binnen het incident. De enige fout die ze mogelijk maakten was motoren van Rolls Royce te certificeren. Onderzoek zal nog moeten uitwijzen waar het probleem zich net bevindt. Als blijkt dat het gaat om een ernstige fabricagefout, zal de Trent 900 ‘from scratch’ opnieuw moeten worden opgebouwd. Ook alle testen die nodig zijn om de veiligheid te testen en het veiligheidscertificaat te krijgen, zullen ze moeten herbekijken. In onderstaand filmpje krijg je een overzicht van deze testen.
En tot slot nog een kleine kanttekening. Rolls Royce leverde motoren aan Boeing. De Trent 1000 zal operationeel worden op de Boeing B787, de zogenaamde Dreamliner. Intussen werden ook bij deze motor dezelfde problemen vastgesteld als bij de Trent 900.
Is Boeing dan ook een slechte vliegtuigbouwer? Als we de logica van sommige kranten moeten volgen wel.
Gelukkig weten we beter…
Deel je opinie en plaats een reactie.
De pers is heel stom bezig.. Ze schrijven wat de mensen denken. Ze zouden de mensen juist moeten zeggen wat ze moeten denken. De fout hier ligt minimaal bij Airbus. Veel meer bij RR. Ik hoop dat als het onderzoek afgerond is, er net zoveel over wordt gesproken als nu.
De pers en luchtvaart het komt nooit goed,
crasht er een B737 dan tonen ze de A320,
737-747.. het zijn maar nummertjes,
A380 populair snel een artikeltje..
Laat het rusten er veranderd toch nooit iets aan luchtvaartverslaggeving!
Pers blaast gewoon graag dingen op, net als Airbus XD
Singapore gaat blijkbaar de motoren op hun A380’s laten vervangen door die van Engine Alliance. Vanochtend gehoord op het nieuws.
Het is jammer dat we tegenwoordig meer en meer te maken krijgen met sensatiejournalistiek. Zoals reeds gezegd : de mensen zeggen wat ze willen horen.
Ze zouden de mensen beter zeggen wat correct is !
Het grote probleem hier is dat de mensen (en dus ook heel veel journalisten) niet weten dat wanneer een vliegtuig gekocht wordt, dat je dan keuze hebt uit 2 a 3 merken van motoren. Ze denken allemaal dat het verloopt zoals zij ooit hun auto gekocht hebben. Ik koop een Renault, dus daar zit een Renault motor in …
en nee hoor, als dit onderzoek afgerond is, dan zien we hooguit een klein artikel verschijnen over de A380. Ik zeg ‘hooguit’ omdat ik zelfs daar aan twijfel …
“Pers blaast gewoon graag dingen op, net als Airbus XD” – xidewinder
Neenee => Pers blaast gewoon graag dingen op, net als Rolls Royce 😉
“Singapore gaat blijkbaar de motoren op hun A380’s laten vervangen door die van Engine Alliance. Vanochtend gehoord op het nieuws.” – inbrekers1
Niet correct. Singapore Airlines gaat op 3 toestellen een nieuwe motor installeren. Ze vervangen dus wel motoren, maar wel met motoren van hetzelfde type, de Rolls Royce Trent 900. Een vliegtuig veranderen van motortype is (tot nog toe) nog nooit gedaan. Dit omdat dit wil zeggen dat ook heel wat avionica en structurele onderdelen moeten aangepast worden. Deze reporter heeft er dus helemaal geen kaas van gegeten …
Misschien bedoelde hij dat ze de motoren op hun nieuwe toestellen zouden alten aanpassen? (die die nog gebouwd worden?) Ik heb het ook maar gehoord van mijn vader. Toen het op de radio kwam was ik al naar school.