OPINIE // A380 onterecht door het slijk gehaald?

Wie de Vlaamse kranten openslaat, of hun websites bezoekt, kan er niet omheen: de Airbus A380 krijgt het zwaar te verduren. Het Laatste Nieuws publiceert een lijst van maatschappijen die met toestellen van het A380-type vliegen. Zo weet je tenminste welk gevaar je te wachten staat. Want vliegen met een A380 staat zo goed als zeker gelijk aan een crash. Tenminste, zo lijkt het als je het artikel erop naleest.
De Morgen gaat nog een stapje verder en zet de A380 neer als ‘de grootste ramp die de vliegtuigindustrie heeft meegemaakt’.
Maar klopt dat wel? Zijn de verwijten gegrond?


A380 met Rolls-Royce Trent 900 motoren

Zelf zijn we erg geschrokken van deze harde standpunten én de mediabelangstelling voor de A380.
Een chronologie.

Tijdens een vlucht tussen Signapore – Sydney komt een A380 toestel van Qantas in de problemen. Eén van de motoren begeeft het. De piloten krijgen het toestel veilig aan de grond, maar de schade aan het toestel is groot. En, nog belangrijker, een crash werd vermeden. Daags na het incident staan de kranten vol.
Onderzoek op het bewuste vliegtuig laten duidelijk zien dat de oorzaak van de problemen bij de motoren van het toestel liggen. Deze motoren zijn van het type Rolls Royce Trent 900. Geen motoren die rechtstreeks uit de Airbus-stal komen dus.
De A380 wordt door Airbus ontworpen en in elkaar gezet in Toulouse (en andere Europese steden). De motoren voor het toestel worden gemaakt door andere fabrikanten. Dit is nodig omdat bij het ontwerpen van motoren heel wat know-how en technische kennis vereist is. De specifieke fabrikanten zijn hierin gespecialiseerd. Eén van hen is Rolls Royce. Hun motoren komen voor op enkele A380’s. Op de overige toestellen zitten motoren van het type Engine Alliance GP-7200.


Een Rolls-Royce Trent 900 motor in assemblage

En hier begint de verwarring. Aangezien het toestel een Airbus is, krijgt dat bedrijf heel wat commentaar. Tegelijkertijd zijn de motoren die het probleem veroorzaakten gemaakt door Rolls Royce. Dat bedrijf blijft intussen zo goed als buiten schot, ondanks hun fabricagefout. Intussen heeft Airbus te kampen met een enorm imagoprobleem, en krijgen veel mensen bang om met hun toestellen te vliegen.

Ons oordeel? Airbus heeft een minimaal aandeel binnen het incident. De enige fout die ze mogelijk maakten was motoren van Rolls Royce te certificeren. Onderzoek zal nog moeten uitwijzen waar het probleem zich net bevindt. Als blijkt dat het gaat om een ernstige fabricagefout, zal de Trent 900 ‘from scratch’ opnieuw moeten worden opgebouwd. Ook alle testen die nodig zijn om de veiligheid te testen en het veiligheidscertificaat te krijgen, zullen ze moeten herbekijken. In onderstaand filmpje krijg je een overzicht van deze testen.

En tot slot nog een kleine kanttekening. Rolls Royce leverde motoren aan Boeing. De Trent 1000 zal operationeel worden op de Boeing B787, de zogenaamde Dreamliner. Intussen werden ook bij deze motor dezelfde problemen vastgesteld als bij de Trent 900.
Is Boeing dan ook een slechte vliegtuigbouwer? Als we de logica van sommige kranten moeten volgen wel.
Gelukkig weten we beter…

Deel je opinie en plaats een reactie.