Ryanair blijft maar uitbreiden in Charleroi

Brussels Airport kondigde in de loop van de vorige maanden enkele opmerkelijke nieuwe bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen die vanaf volgend zomerseizoen – dat volgens de ICAO ingaat op 28 maart 2010 – zullen neerstrijken op de nog steeds grootste luchthaven van ons land. Maar ook de andere, zogenaamde ‘secundaire’, luchthavens in België hebben niet stilgezeten. Vooral Charleroi liet van zich horen. Niet alleen hebben ze plannen om de landingsbaan te verlengen, er komen ook een heleboel nieuwe bestemmingen bij.

De grote verantwoordelijke daarvoor is uiteraard Ryanair, met grote voorsprong de allergrootste maatschappij op ‘Brussels South Charleroi Airport’. De Ierse lagekostenmaatschappij streek er in 1997 voor het eerst neer, ondertussen al bijna 13 jaar geleden. Op geen tijd werd Charleroi één van de vele continentale basissen van de lowcostgrootmacht en er kwamen jaar na jaar meer vluchten. Vliegtuig na vliegtuig werd in Wallonië gestationeerd en ondertussen vliegt Ryanair naar zowat ieder denkbare bestemming in Europa.


© Jan Morgen – airliners.net

Althans, zo lijkt het. Want er komt blijkbaar maar geen einde aan de uitbreiding van de Ierse luchtvaartmaatschappij in Charleroi. De acht vliegtuigen die op dit moment al op Brussels South gestationeerd zijn, krijgen er binnen een kleine vier maanden een paar broertjes bij. Ryanair zal vanaf maart 2010 immers 4 (vier!) extra toestellen – vanzelfsprekend type Boeing 737-800 – vanuit de Waalse luchthaven laten opereren. Daarmee komt het totale aantal in Charleroi gestationeerde toestellen op 12 En die moeten uiteraard ook renderen.

Daarom worden er ook nieuwe routes opgestart vanaf de luchthaven Charleroi, tot grote vreugde van de trouwe Ryanair-supporter en -reiziger, maar ook van de plaatselijke bevolking en economie. De stationering van de vier extra toestellen brengt een extra werkgelegenheid met zich mee van op z’n minst 225 mensen en meer werkzekerheid voor de duizenden anderen die nu al onrechtstreeks door Ryanair aan het werk worden gesteld. Dinsdag (8 december 2009) maakte topman Michael O’Leary himself op een persconferentie alles bekend.


© Jan Ostrowski – airliners.net

Er worden deze zomer dan ook zes nieuwe routes opgestart. Ryanair zou Ryanair niet zijn, indien ze niet anders waren dan de rest. De vluchten worden dan ook niet gestart vanaf de ingang van het officiële zomerseizoen op 28 maart, maar wel iets later. Zo begint de eerste van de zes nieuwe verbinding op 1 april (en dat is geen grap). Die brengt passagiers vanuit Charleroi in één ruk naar de Litouwse stad Kaunas en dan drie keer per week. Een maand later wordt dan overgegaan tot een tweede fase met nieuwe routes.

Op één mei vertrekken immers de eerste vluchten vanuit Charleroi naar feesteiland Ibiza en de Kroatische havenstad Zadar. Hoewel er in de geboortestad van voetballers Dado Prso en Luka Modric maar goed en wel 82 000 mensen wonen, krijgt de plaatselijke luchthaven er dus wel een achtste verbinding bij. Ook die stad zal 3 maal per week worden aangevlogen. Een dag later zet een andere Ryanair-737 koers richting het Spaanse Sevilla, waar vanaf dan 4 maal per week zal worden op gevlogen. Nador wordt vanaf 3 mei de vijfde Marokkaanse bestemming met 2 wekelijkse vluchten.


© Alexandre Dubath – airliners.net

In Oost-Europa is het de Pools-Hongaarse low-fare luchtvaartmaatschappij Wizz Air die momenteel in het nieuws komt met constante uitbreidingen in eigen regio, maar ook over andere landen in Europa. Ook de bestelling voor ongeveer 50 Airbussen zal daarvoor geen kwaad hebben gekund. Ryanair voelt dat het op die markt terrein verliest als het niet snel ingrijpt en breidt met name uit op de Poolse markt. Ook Brussels South Charleroi Airport zal hiervan een graantje kunnen meepikken, want de zesde nieuw op te starten route wordt er eentje naar Krakau.

En het goede nieuws blijft maar komen. Niet alleen worden nieuwe routes opgestart, op bestaande routes wordt de vliegfrequentie (soms heel sterk) opgevoerd. De koploper is ongetwijfeld het populaire Rome: er zullen naar de luchthaven Ciampino maar liefst 21 wekelijkse vluchten ingelegd worden vanaf Charleroi, veel meer dan nu het geval is. Ook die andere hoofdstad, Madrid, doet het goed. Zij komt op een meer dan verdienstelijke tweede plaats met 19 vluchten per week. Er zal in Spanje ook meer naar Alicante (10 vluchten), Valencia (6), Reus (4) en Palma de Mallorca (ook 4) gevlogen worden.


© Sebastian Elijasz – airliners.net

In Italië landen deze zomer ook meer Ryanair-vluchten met oorsprong Charleroi. Naast Rome Ciampiano worden ook Ancona aan de Adriatische Zee (3 vluchten per week) en Trapani op het eiland Sicilië (4 wekelijkse vluchten) meer aangevlogen. Verder krijgt ook Marokko een ferme capaciteitsboost. Marrakech en Tangier worden 3 keer per week aangevlogen, Fez vier keer. Ook Porto (Portugal) krijgt per week vijf vluchten te verduren en Riga in Letland zes.