Duitsland houdt haar 37 NH90’s aan de grond

Duitsland heeft beslist om haar vloot van NH90’s tijdelijk aan de grond te houden. Volgens de Duitsers is er een “ontwerpfout” ontdekt in het elektrische systeem van de helikopters. Alle routinevluchten met de 10,6 ton zware toestellen zijn nu “tijdelijke geschorst”. Airbus Helicopters, dat de toestellen in haar fabriek in Donauwörth assembleert, heeft namelijk een fout ontdekt in het overhead control panel.

De maatregel komt er na een incident met een TTH-variant van de NH90 op 19 juni vorig jaar in Termez, Oezbekistan. Eén van de helikopters (TGEA18) moest toen een noodlanding maken nadat de motor het begeven had en er vervolgens een groot aantal elektrische systemen uitvielen. Het Duitse Ministerie van Defensie zegt dat deze ontwerpfout een kortsluiting kan veroorzaken wanneer het brandblussysteem geactiveerd wordt.

Een TTH-mockup van de NH-90 op de ILA airshow in 2006

De veiligheidsdienst van het Ministerie heeft daarop beslist om een aanbeveling te doen die routinevluchten met de toestellen tijdelijk niet door te laten gaan, in afwachting van een oplossing van de producent. Airbus Helicopters houdt echter het been stijf: zij zeggen dat er geen beperkingen zijn en dat het toestel perfect veilig is. “Airbus (…) beveelt aan om vluchten te laten doorgaan, maar NH Industries werkt aan een aanpassing om het ontwerp te verbeteren”.

Alle gebruikers – dus ook het Belgische leger – werden op 9 februari al op de hoogte gesteld van het probleem en de aanbevelingen van NH Industries en Airbus Helicopters. NH Industries is een consortium waarvan Airbus Helicopters de grootste aandeelhouders is, gevolgd door AgustaWestland uit Italië en het Nederlandse Fokker. De Duitse luchtmacht heeft 37 NH90’s in de vloot en heeft er nog 26 in bestelling. In België vliegen er drie rond.