Qantas: “Vluchten met A380 onmogelijk winstgevend”

Het is al weer een tijdje geleden dat we nog eens een update hebben gegeven over de motorproblemen van vlucht QF32. De Airbus A380 kreeg op 4 november – al weer 6 weken geleden – te maken met een uncontained engine failure op de nummer 2 motor bij het vertrek vanop Changi Airport in Singapore. Relatief snel werd vastgesteld dat een constructiefout in de Rolls-Royce Trent 900 aan de basis lag van het probleem.

Volgens het eerste tussentijdse rapport van de Australische National Transport Safety Board (ATSB) blijkt dat er een barst ontstaan was in een olieleiding, waarna die in de hoge- en middelhogedrukturbine terechtkwam. Daar ontstond brand en uiteindelijk begaf de motor het; de middelhogedrukturbine kwam los en veroorzaakte schade aan de motor, de romp en de vleugels van het vliegtuig.

Qantas besliste vrijwel onmiddellijk om de volledige A380-vloot uit de lucht te halen en Singapore Airlines volgde niet zo veel later dat voorbeeld. Na onderzoek in samenwerking met mensen van Airbus en Rolls-Royce vlogen de Singapore Airlines-toestellen al gauw weer. Ook Lufthansa, dat eveneens van de RR-motoren gebruikt maakt, voerde extra inspecties uit op haar vliegtuigen. Air France en Emirates gebruiken andere motoren.

Uit deze onderzoeken bleek dat de problemen zich beperkten tot de krachtigste versie van de Rolls-Royce Trent 900-motoren, waarvan Qantas en Singapore Airlines momenteel (nog) de enige afnemers zijn. De Trent 900 is immers verkrijgbaar in 2 verschillende versies: eentje met 70.000lbs (310.000N) stuwkracht (gebruikt bij Lufthansa) en één met 72.000lbs (320.000N) aan stuwkracht (in dienst bij Qantas en Singapore Airlines).

De Australische luchtvaartmaatschappij koos voor de krachtigere variant om de vluchten naar de westkust van de Verenigde Staten (Los Angeles) te kunnen uitvoeren vanaf haar A380-uitvalsbasissen in Sydney en Melbourne. In de configuratie van Qantas zijn er 450 zetels voorzien, en samen met nog wat cargo en heel wat brandstof geeft dit een heel groot gewicht. Combineer dit met korte startbanen in L.A. en je hebt veel stuwkracht nodig.

En dat is nu net waar het (meest recente) schoentje wringt voor Qantas. De Australiërs beweren dat ze hun geen enkele van hun A380-vluchten op de route Sydney-Los Angeles nog winstgevend kan uitvoeren, althans niet als ze blijven gebruikmaken van de huidige vloot uitgerust met Rolls-Royce Trent 900-motoren. Dat staat te lezen in een klacht die Qantas op 2 december in Australië indiende tegen de motorfabrikant.

In de verklaring zegt Qantas dat het geadviseerd werd door Rolls-Royce om geen gebruik meer te maken van de “mod B” of “mod C” Trent 900-motoren als die al meer dan 75 keer op hun maximum stuwkracht van 72.000lbs (320kN) werden gebruikt. Rolls-Royce, dat de beperking oplegde om de “motoren wat te sparen”, zou de maatschappij ook verteld hebben dat “mod A”-motoren zelfs helemaal niet meer mochten gebruikt worden.

Om zich aan die beperkingen te houden, zou de luchtvaartmaatschappij ervoor moeten zorgen dat hun toestellen een maximale payload van 30.000kg te dragen hadden bij vertrek vanop baan 25L op Los Angeles International Airport en zelfs minder dan 20.000kg aan payload te verduren kregen als de kortere baan 24L in gebruik was. Dat zou het “niet meer commercieel” maken voor Qantas, want “dan zouden we de capaciteit moeten verlagen tot 80 passagiers”.

Rolls-Royce was volgens de advocaten van Qantas “misleidend” toen het de Trent 900-voortstuwing voorstelde aan de maatschappij. De luchtvaartmaatschappij zegt dat ze te horen kregen dat de Trent 900-modellen constant en op betrouwbare wijze op alle internationale routes (inclusief die naar LAX) zou kunnen ingezet worden, zonder dat de motoren nog voor de zogenaamde projected useful engine life zouden moeten vervangen worden.


© EPA

In de gebruiksaanwijzing voor de motoren die Rolls-Royce bijleverde, staat volgens Qantas dat de “mod A”-motoren een levensduur van 2.000 cycli had, de “mod B”-variant kon 14.800 keer gebruikt worden en de “mod C”-exemplaren hadden zelfs een op papier ongelimiteerde levensduur. “RR moet toch beseft hebben dat de belangrijkste factor in onze keuze voor de A380 de payload was op de routes naar LAX,” zegt de luchtvaartmaatschappij.

Ondertussen blijft het QF32-verhaal ook maar aanslepen bij vliegtuigbouwer Airbus, die eigenlijk weinig met het voorval te maken had. In mei had Tom Williams van Airbus nog gezegd dat er dit jaar 20 “of misschien meer dan 20” A380’s zouden afgeleverd worden, maar dat is niet meer haalbaar door de problemen met de Rolls-Royce-motoren. Voor dit jaar komt het aantal niet hoger dan 19 en ook de leveringen in 2011 zullen eronder lijden.


© H. Gouss