Een Airbus A330-300 van Singapore Airlines kwam vorige week (23 mei) serieus in de problemen: het toestel verloor de stuwkracht in beide motoren en maakte een duikvlucht van 13.000 voet (4.000 meter). Uiteindelijk slaagde de bemanning erin om beide motoren terug aan de praat te krijgen en verliep de rest van de vlucht zonder problemen.
Het toestel was zaterdag onderweg van Singapore naar Shanghai, China met aan boord 182 passagiers en 12 bemanningsleden toen op de kruishoogte van 39.000 voet beide motoren (Trent 772) hun stuwkracht plots verloren. Op dat moment bevond het vliegtuig zich op ongeveer 200 kilometer van Hong Kong. Een gecontroleerde daling werd ingezet terwijl de bemanning zich op de gerelateerde checklist stortte.
13.000 voet lager slaagden ze er in om allebei de motoren terug aan de praat te krijgen. Wanneer alle parameters vervolgens terug normaal bleken, klom het toestel (9V-SSF) terug naar een hoogte van 9.500 meter om de vlucht naar Shanghai verder te zetten. Daar landde de Airbus A330-300 ongeveer anderhalf ruim na het incident. Het stond er vier uur aan de grond en vertrok uiteindelijk terug naar Singapore met een vertraging van ongeveer twee uur.
In een persmededeling zegt de luchtvaartmaatschappij: “Singapore Airlines vlucht SQ836, uitgevoerd door een Airbus A330-300, was onderweg van Singapore naar Shanghai op 23 mei 2015 toen het in slecht weer terechtkwam op 39.000 voet ongeveer drieënhalf uur na het vertrek. Beide motoren verloren een tijd de stuwkracht en de piloten volgende de procedures om de stuwkracht te herstellen. De vlucht ging verder naar Shanghai en landde om 22.56u lokale tijd”.
Het toestel onderging na de landing een uitgebreide inspectie en de motoren werden uitvoerig getest, waarbij geen defecten aan het licht kwamen. Het incident werd gemeld aan de luchtvaartautoriteiten in Singapore en wordt ook met Rolls Royce en Airbus besproken.
Misschien dom vraagje. Maar zo’n vliegtuig als een Air A330 kan toch niet zonder stuwkracht blijven zweven? lijkt mij nogal een zwaar vliegtuig om te blijven zweven?
Als een vliegtuig zijn stuwkracht verliest, valt hij niet meteen als een steen uit de lucht. Door de aerodynamische bouw zal hij eerder horizontaal verder zweven en langzaam hoogte verliezen. Voorwaarde is wel dat men voor de juiste snelheid pitch’ed. Deze snelheid is voor elk type vliegtuig anders en resulteert in een ‘glide ratio’. Voor de A330 is die ratio ongeveer 15:1, wat wil zeggen dat hij 15km ‘zweeft’ voor elke kilometer hoogte die hij verliest.
In theorie zou de A330 in dit artikel vanop 39000ft nog zo’n 178km ver hebben kunnen zweven, en binnen die afstand een geschikte landingsbaan kunnen vinden om op te landen.
In het verleden heeft een A330 van Air Transat op die manier kunnen landen op een luchtmachtbasis in de Azoren toen het toestel boven de Atlantische oceaan stuwkracht verloor op beide motors ten gevolge van een brandstoflek.
Thx :).