De Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM Airlines stopt op 16 juni met lijnvluchten vanuit Luik naar Nice, Avignon, Venetië en Bologna. Dat kondigde het bedrijf vandaag zelf aan.
De maatregel komt er als gevolg van een “zeer laag aantal boekingen”. Passagiers krijgen hun tickets terugbetaald, klinkt het. De toeristische vluchten waren nog maar sinds 1 mei opgestart en volgens VLM waren de verwachtingen voor het zomerseizoen hooggespannen. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 13 procent over de vier routes, bleek de operatie “niet duurzaam”. Vooral de Italiaanse bestemmingen waren volgens VLM niet in trek.
De maatschappij onderzoekt nu waar het probleem zit. “Als we kijken naar de hoeveelheid advertenties en prijzenstructuur, dan hopen we dat het daar niet aan ligt. We hebben overleg gehad met Luik Airport en gaan in de toekomst nog verder samenzitten om te analyseren waar het foutliep”, zegt commercieel manager Alix De Weerdt.
De klanten van VLM zullen in de loop van de volgende dagen worden gecontacteerd. Zij krijgen hun vlucht terugbetaald, hetzij door VLM Airlines, hetzij door hun reisbureau of touroperator. Het Fokker 50-vliegtuig, dat voor de verbindingen werd ingezet, zal in Antwerpen worden geplaatst om er chartervluchten mee uit te voeren. Volgens De Weerdt vallen er geen ontslagen en is de financiële impact voor het bedrijf gering, onder meer omdat de slots op de luchthaven kosteloos werden verkregen.
De andere lijnvluchten van VLM Airlines, zoals de verbindingen tussen London Luton, Birmingham en Waterford, de routes tussen de havensteden Antwerpen, Rotterdam, Hamburg en Southampton, en de Antwerpen-Genèveroute “doen het alle goed en groeien verder zoals gepland”.
Verscheen eerder:
VLM vliegt vanaf mei vanuit Luik
Wie wil nu met een F50 vliegen als het ook met een Airbus kan ?
Wat is er mis met een Fokker 50 ? In een Fokker weet je tenminste nog wat vliegen is.
Ik denk dat de meeste mensen er niet op letten bij het kopen van vliegtickets met welk type toestel ze zullen vliegen.
Misschien omdat ze nagenoeg geen naambekendheid hebben in Wallonië? Het is en blijft ‘V’LM. Schrikt misschien af? Daarbovenop wordt VLM geassocieerd met een maatschappij voor zakenreizigers.
@ Lomme: klopt, maar dat is hun eigen fout want is makkelijk te checken in de booking engines 😉 maar wie maalt er dan ook om in de meeste gevallen …?
@ Luc V: klopt … dat is ook niet echt het opzet geweest , zeker niet voor een opstart … op zich is er geen probleem om met de F50 te vliegen ipv Airbus, je hebt niet de zelfde luxe standaard maar de seat-pitch is omzeggens niet slechter dan pakweg de prijsvechters Ryanair, EasyJet en al de rest waar de meeste andere mensen mee naar die bestemmingen zouden vliegen in een nieuwe B737 of A320/319. Ja klopt, minder luxe .. en op de meeste routes zou je dat zelfs niet eens de tijd voor krijgen om daar om te malen, helaas is oa Bologna en Venetie WEL redelijk lang vliegen voor F50. Het toestel is eigenlijk niet echt een ideaal toestel voor die afstanden, toegegeven, een beetje trager… maar op routes waarop het voorheen vloog (Londen, Hamburg, (Geneve is al op randje), vroeger Manchester etc …) is dat tijdverlies niet echt zeer merkbaar, op een route die al over de alpen ligt, zoals die in Italie dus .. helaas wel, zeker als het weer meespeelt omdat de F50 zo hoog niet boven de Alpen kan klimmen om ‘boven’ het onweer te geraken als het op grote hoogte hangt.
Helaas zijn die facturen voor de passagiers minder comfortabel dan met de huidige Airbussen, maar zolang met de F50 gefocussed kan blijven op kortere ‘feeder’ routes, zie ik het probleem niet met een F50 te vliegen ipv Airbus .. de nadruk moet niet noodzakelijk liggen op luxe aan boord (wel des te meer op goede en persoonlijke service aan boord en op alle andere fasen van de reis/vlucht), eerder van punt A naar B geraken binnen redelijke tijd, redelijke prijs. In Wateford worden routes geopereerd die voor de lokale bevolking van groot belang zijn (het zijn de enige luchtlijnen tussen deze gemeenschap en de steden waar zij het meeste zaken doen).
Misschien moet VLM zich toch terug meer gaan focussen op zulke routes, wie weet wat de toekomst zal brengen, let’s wait & see. 😉
@Brent: ik denk niet dat de meeste mensen (zelfs in Vlaanderen) weten wat VLM nog wil beteken eerder dan een korte welklinkende afkorting in de oren van mensen die al lang rond het vliegveld van deurne wonen. Toch niet tenzij je ‘in depth’ met luchtvaart bezig bent in België. 😉 denk niet dat de meeste Waalse landgenoten erbij stilstaan dat dat ‘Vlaamse luchttransport Maatschappij’ wil zeggen … 😉 en de vlaamse leeuw is ook al enige tijd uit het logo verdwenen .. daarbij, zou het (mogen) uitmaken..? 😉 ik stap evengoed zonder wrok op een Waalse airline mocht die er zijn hoor 😉
In elk geval hou ik persoonlijk niet van een licht, lawaaierig en windgevoelig toestel wat een F50 is.